Philips lanceert persoonlijke navigatieproducten

Philips Electronics gaat een range producten voor persoonlijke navigatie introduceren. Dit meldt het elektronicaconcern op zijn website. Het Philips Personal Navigation System (PNS) bestaat uit drie modellen, die komen in het marktsegment van de TomTom GO-serie.

(tijd) TomTom is momenteel de grootste leverancier van persoonlijke navigatiesystemen van Europa. Recentelijk heeft ook Sony een reeks persoonlijke navigatiesystemen geintroduceerd.

TomTom ondervindt daarnaast onder meer ook concurrentie van het in de Verenigde Staten genoteerde bedrijf Garmin. Het huidige marktaandeel van TomTom ligt op zo'n 55 procent in Europa en circa 20 procent in de Verenigde Staten.

Philips gaat de navigatiesystemen verkopen voor prijzen varierend van 399 tot 599 euro per stuk. De huidige prijzen van de TomTom GO-serie varieren van 499 tot 699 euro. Volgens woordvoerder Nanda Huizing van Philips zullen de producten in eerste instantie worden verkocht in de Benelux, Frankrijk en Duitsland en zal later een beslissing worden genomen of de lijst van landen zal worden uitbreid.

'De markt voor persoonlijke navigatieproducten is een interessante groeisector voor ons. Het past in onze Connected Planet-visie, waar de consument overal en altijd toegang heeft tot informatie', zegt Huizing.

'De lijst van grote consumentenmerken die aangetrokken worden tot de draagbare navigatiemarkt wordt groter en groter, hetgeen betekent dat het gevecht om schapruimte en marktaandeel is begonnen', zo stelt analist Martijn den Drijver van SNS Securities woensdag.

Volgens hem zal dit resulteren in druk op de prijs en brutomarge voor TomTom, maar ook hogere kosten voor marketing en onderzoek & ontwikkeling om ervoor te zorgen dat TomTom voorsprong houdt op het gebied van productontwikkeling en marktaandeel.

Analist Cornelis Bos van ING stelt dat Philips sectorgenoten als Sony, JVC en Panasonic volgt met de entree in de markt voor navigatiesystemen. 'Alleen Sony is in staat geweest enig marktaandeel te pakken van vroege spelers als TomTom en Garmin', aldus Bos.

Op Euronext Amsterdam noteert het aandeel TomTom dinsdag rond 10 uur 3,14 procent lager op 30,51 euro. Philips verliest 1,4 procent op 22,52 euro.

De PNS 100, het meest simpele model met een kaart voor één land en de belangrijkste doorgaande wegen in Europa, zal vanaf september in een aantal Europese landen verkrijgbaar zijn. De PNS 120, met tweemaal zoveel geheugen en een bijgeleverde DVD met kaarten van West-Europa, zal vanaf oktober verkrijgbaar zijn. Het apparaat heeft ook een ingebouwd Traffic Message Channel (TMC) waarmee waarschuwingen voor files kunnen worden ontvangen.

Het meest uitgebreide model, de PNS 150, bevat ook een een TMC en heeft de kaart van alle landen van West-Europa voorgeinstalleerd. De PNS 150 is ook vanaf oktober 2006 verkrijgbaar. Volgens Philips kan de PNS 150 meer dan een miljoen 'points of interests', zoals bezinestations, opslaan.

De kaarten worden betrokken van voormalig Philips-dochter Navteq. Het in Amsterdam genoteerde Tele Atlas is de voornaamste concurrent van Navteq.

Foto: Belga

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud