Philips ziet bedrijfswinst meer dan verdubbelen dankzij halfgeleiders

Philips Electronics, 's werelds grootste producent van scheerapparaten en gloeilampen, heeft mede dankzij een ruime verviervoudiging van het resultaat van de binnenkort af te splitsen halfgeleiderdivisie in het tweede kwartaal van 2006 het bedrijfsresultaat met 132% opgevoerd tot 367 miljoen euro.

(tijd) De nettowinst daalde met 69% doordat het resultaat een jaar eerder werd ondersteund door een bijzondere baten van 753 miljoen euro uit de verkoop van aandelen Navteq.

Het bedrijfsresultaat van Philips kwam hoger uit dan analisten geraadpleegd door Betten Beursmedia hadden verwacht. Zij gingen gemiddeld uit van een bedrijfsresultaat van 329 miljoen euro, in een range van 285 miljoen euro tot 406 miljoen euro.

De omzet steeg met 10% naar 7,6 miljard euro en bereikte het hoogste niveau voor een tweede kwartaal sinds 2002. De vergelijkbare omzegroei, de toename van de omzet gecorrigeerd voor verschillen in valutakoersen, overnames en desinvesteringen, kwam uit op 11%, het hoogste niveau in twee jaar.

Het concern gaat de komende achttien maanden voor maximaal 1,5 miljard euro eigen aandelen inkopen, zo kondigde Philips maandag aan.

Philips handhaaft de doelstellingen, zo heeft het maandag bij de publicatie van de kwartaalcijfers laten weten. Het concern mikt op een gemiddelde omzetgroei van 5-6% per jaar en wil eind dit jaar een operationele marge van 7-10% halen.

Het concern stelt een voortzetting van de groei in de tweede helft van het jaar te verwachten, maar wel gezien de sterke tweede helft van 2005 in een licht lager tempo. Philips voorziet voor de divisie Consumer Electronics een afname van de omzetgroei in het derde kwartaal en een aanhoudende druk op de marges.

Voor de divisie Medical Systems voorziet Philips een 'high-single-digit' vergelijkbare omzetgroei in 2006 met een verbetering van de operationele marge in de tweede helft vergeleken met 2005. Voor de halfgeleiderdivisie houdt het concern rekening met een 'mid-to-high-single-digit' omzetgroei op kwartaalbasis gemeten in Amerikaanse dollars in het derde kwartaal.

Philips heeft zich tot doel gesteld bij Consumer Electronics een marge van 4,0-4,5% te halen, een marge van 15-16% en een vergelijkbare omzetgroei van 7% bij de divisie DAP, alsmede een 6% vergelijkbare omzetgroei bij Lighting en een 5-15% operationele marge gedurende de cyclus bij de divisie halfgeleiders.

Alle divisies, uitgezonderd Consumer Electronics, lieten een toename van het bedrijfsresultaat en de operationele marge zien vergeleken met het tweede kwartaal van 2005.

De medische divisie is een van de drie divisies waar Philips wil groeien, mede door overnames. Bestuursvoorzitter Gerard Kleisterlee probeert de financiele resultaten van zijn bedrijf voorspelbaarder te maken door uit te breiden in Medical, Lighting en DAP.

Philips kocht in het afgelopen kwartaal voor 1 miljard euro in contanten Intermagnetics, producent van magneten die gebruikt worden in MRI-scanners. Dit was de derde overname voor de divisie binnen een jaar en de grootste overname voor Philips in bijna vijf jaar.

Het concern heeft tot dusver dit jaar 2,4 miljard euro uitgegeven aan vier overnames, waarmee het zo'n 565 miljoen euro aan de omzet per jaar toevoegt.

Kleisterlee probeert het concern om te vormen tot een marktgedreven gezondheids-, lifestyle- en technologiebedrijf. De halfgeleiderdivisie wordt inmiddels klaargestoomd voor een toekomst buiten Philips.

De nettowinst van Philips kwam in het tweede kwartaal van 2006 uit op 301 miljoen euro tegen 983 miljoen euro een jaar eerder. De winstdaling komt doordat vorig jaar de winst inclusief een bate van 753 miljoen euro was op de verkoop van aandelen Navteq.

In het afgelopen kwartaal ontving Philips een dividend van 223 miljoen euro van de Taiwanese deelneming TSMC, maar leverde het belang van 32,9% in LG.Philips LCD een verlies op van EUR 85 miljoen in het kwartaal. Ook werd 32 miljoen euro afgeschreven op een converteerbare obligatie in TPV.

LG.Philips LCD rapporteerde vorige week het hoogste kwartaalverlies ooit door tegenvallende vraag naar LCD-televisies, oplopende voorraden en aanhoudende prijsdruk.

Analisten gingen voor het tweede kwartaal van 2006 uit van een nettowinst van 333 miljoen euro (0,30 euro per aandeel).

Van de vijftien door Betten Beursmedia geraadpleegde analisten geven er elf een buy-advies, drie een hold-advies en één een underperform-advies. Het gemiddelde koersdoel bedraagt 28,70 euro.

Philips sloot vrijdag op 22,20 euro. Het aandeel is tot dusver 15,4% gedaald dit jaar. Hiermee is Philips het op twee na slechtst presterende aandeel van de 24 fondsen die onderdeel uitmaken van de AEX-index.

(foto belga)

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud