Porsche wil 20 procent in Volkswagen nemen

(tijd) - De Duitse autobouwer Porsche is van plan een belang van 20 procent in Volkswagen (VW) te nemen om te voorkomen dat de grootste Europese autoproducent zou worden overgenomen. Samen met de belangen van de overheid van Nedersaksen en van het bedrijf Volkswagen zou een solide 'Duits' belang van 51,2 procent een vijandige overname kunnen verijdelen.

Een assemblagelijn van Porsche in zijn fabriek in Leipzig. (foto: epa)

De producent van sportwagens, Porsche, heeft vandaag minder dan 5 procent in Volkswagen, maar wil dat belang tot 20 procent opdrijven via aankopen op de beurs. Tegen de huidige marktwaarde wordt de investering op ongeveer 3 miljard euro geraamd. Met de aankoop wil Porsche in eerste instantie een mogelijke overname door de Amerikaanse investeerder Kirk Kerkorian verhinderen.

Kerkorian bouwt mogelijk een belang in VW op. De koers van het aandeel vliegt alleszins de hoogte in. Vorige vrijdag werd op 51,86 euro de hoogste koers in drie jaar gehaald. Speculanten menen dat Kerkorian achter de koersbeweging zit. Hij heeft zopas een belang van 9,5 procent in de Amerikaanse autoproducent General Motors (GM) gekocht. Zoals VW maakt ook GM een crisis door.

De toenadering tussen Porsche en Volkswagen is niet toevallig. Beide bedrijven werken al samen aan de ontwikkeling van wagens van het 4x4-type. De Cayenne van Porsche en de Touareg van VW rollen beide in Bratislava van de band.

Bovendien zijn er familiebanden. De voorzitter van de raad van bestuur van VW, Ferdinand Piech, is een lid van de familie Porsche die het bedrijf controleert. 'Volkswagen is een belangrijke ontwikkelingspartner geworden en brengt bovendien zowat 30 procent van de omzet aan', stelt de autoproducent Porsche. Daarom wil het een vijandige overname voorkomen.

Nedersaksen houdt een belang van 18,2 procent in Volkswagen. Het bedrijf heeft 13 procent van de eigen aandelen in handen. De deelstaat, VW en Porsche houden samen met 51,2 procent van de aandelen de toekomst in handen. WB

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud