Quick verwacht dit jaar bedrijfswinstgroei van 5 procent

(tijd-nieuwslijn) - De restaurantketen Quick is na drie jaar van herstructurering en kostenbeperking klaar om opnieuw uit te breiden. De groep verwacht in 2005 een stijging van zowel de verkopen onder merknaam als van de bedrijfswinst met 5 procent. Dat zei gedelegeerd bestuurder Jean-Paul Brayer op een analistenmeeting naar aanleiding van de jaarresultaten.

In de eerste twee maanden van 2005 schat Quick alvast een groei van de verkopen onder merknaam van 4,8% gehaald te hebben. Op vergelijkbare basis zou de groei 4,5% bedragen.

Op het niveau van de bedrijfswinst (ebit) verwacht de groep in 2005 eveneens een groei van 5%. Over 2004 was er nog een stijging van de ebit met 54,1% tot 36,4 miljoen euro. De ebit-marge verbeterde van 8,9 tot 12,7%. Zowel in de Belux als in Frankrijk kende de bedrijfswinst een groei met ruim 50%.

Waarom Quick dan zo voorzichtig blijft in zijn vooruitzichten voor 2005, is volgens Brayer te wijten aan de geplande afbouw van het aantal restaurants in eigendom. 'In België worden momenteel 90% van de restaurants uitgebaat in franchise. Dat is een goede verhouding. Maar in Frankrijk bedraagt dat percentage momenteel circa 70%. Dat moet omhoog tot 80%.' De reden voor de stijging van het aantal restaurants in eigendom is dat Quick in 2004 zijn partner in Serrac uitkocht en daardoor een reeks vestigingen in eigendom kreeg. Die worden op termijn afgebouwd. 'Het probleem is alleen dat de meeste van die restaurants zich in commerciële centra bevinden en daar is de overgang naar een franchise-formule moeilijk', zegt Brayer. De keten zal tien nieuwe restaurants openen, negen in Frankrijk en eentje in België. Vanaf 2006 zouden er jaarlijks zowat vijftien nieuwe restaurants de deuren moeten openen, vooral in Frankrijk.

De voorbije vier jaar sloot Quick 89 restaurants, waarvan 38 in België, om terug te vallen op 399 vestigingen, vaak onder franchise. Naast de inspanningen om de kosten te drukken, ging de keten in 2003 over tot een herkapitalisatie van in totaal 66,5 miljoen euro. Dat liet toe de schuldenlast aanzienlijk te verminderen.

De groep denkt na over 'een meer agressief beleid van uitbreiding' en op langere termijn over eventuele overnames. Voorlopig is er evenwel nog geen sprake van te diversifiëren. 'Het merk Quick heeft nog voldoende potentieel', aldus Brayer. Zijn doel is de rentabiliteit van het bedrijf op lange termijn te verzekeren en een duurzame meerwaarde te creëren voor de aandeelhouders.

(foto: belga)

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud