Rampweer met financiële kater

Foto Photonews ©Photo News

(tijd) - ‘De afgelopen dagen waren heel duur’, zo vatte Eurostar het ondergesneeuwde weekend gisteren samen. Een precieze kostprijs wilde de hogesnelheidstreinoperator niet geven. Maar het mag duidelijk zijn dat, nu de treinen van en naar Londen vandaag weer voorzichtig beginnen te rijden, de financiële kater voor Eurostar flink zal doorwegen.

Claims

Bovendien kan Eurostar zich aan een reeks claims verwachten, waaronder die van de touroperatoren die hun gestrande passagiers hebben opgevangen. Zowel Thomas Cook als Jetair legde vluchten in om passagiers die via hun bureaus een ticket voor de Eurostar gekocht hadden, weer naar huis te brengen. ‘We gaan met Eurostar praten om het te laten meebetalen’, aldus Elie Bruyninckx, operationeel directeur van Jetair.

De luchtvaartmaatschappijen hebben al even weinig verdiend aan het afgelopen weekend, waarin de sneeuw tot lange vertragingen leidde in de Belgische luchthavens. Die bleven zelfs enkele uren gesloten. ‘We zorgen dan voor hotels voor de overnachtingen van onze passagiers’, zegt Bruyninckx. ‘Dat zijn vaak dure lastminutetarieven. En we moeten ook zorgen voor het transport, deze keer zelfs tot hotels in Antwerpen. De kosten van dit weekend zullen aardig oplopen.’

20.000 kerstshoppers

En dat zijn enkel directe kosten. Wat economische kosten betreft - 20.000 kerstshoppers minder in Londen, om maar een voorbeeld te geven - worden de cijfers enorm.

Zijn die luchtvaartmaatschappijen, operatoren en reisorganisatoren daar dan niet voor verzekerd? Bruyninckx: ‘Dat is niet aan de orde. Die tarieven zouden te hoog zijn. Als we mensen een hotelovernachting aanbieden, betalen we dat zelf. Daarom is het voor een operator ook zo belangrijk dat de organisatie echt piekfijn is, anders betaal je gewoon.’

Witte vlag

‘Bovendien zou je bij geen enkele verzekeraar moeten aankomen met een voorval als dat van de afgelopen dagen’, stelt Jan Van der Cruysse, woordvoerder van Brussels Airport. ‘Die hijst meteen de witte vlag van overmacht.’

Dat was het dit weekend: overmacht. Tegen ongebruikelijke weersomstandigheden kan je als operator niet veel doen, en dus ben je eigenlijk niet verantwoordelijk als het fout loopt. Je moet enkel alle mogelijke voorzorgen genomen hebben. Dat Eurostar en co toch extra inspanningen doen, heeft meer te maken met klantenbinding en publieke druk dan met een wettelijke verplichting.

JH

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud