Advertentie
Advertentie

Reizigers geven De Lijn goed rapport

Zo goed als alle reizigers van De Lijn (97 procent) zijn tevreden over de dienstverlening. Dat blijkt uit de tweejaarlijkse tevredenheidsenquête van de vervoersmaatschappij die dinsdag werd voorgesteld in Mechelen. Toch wil De Lijn 'de lat hoger leggen' door de eigen tevredenheidscriteria te verstrengen.

(belga) Sinds 1998 houdt De Lijn om de twee jaar tevredenheidsmetingen. Bij die eerste meting was 78 procent tevreden. De enquête van 2006, die werd uitgevoerd bij 3.702 reizigers, blijkt dat de algemene tevredenheid met 19 procent is gestegen naar een recordhoogte van 97 procent. Dat percentage omvat de reizigers die zich 'eerder tevreden', 'tevreden' of 'zeer tevreden' toonden. Amper drie procent blijkt 'eerder ontevreden' of 'zeer ontevreden'.

In de enquête worden de reizigers naar een appreciatie gevraagd van 11 ankerpunten van de dienstverlening (o.a. stiptheid, properheid, veiligheid,...). Uit de cijfers blijkt dat de reizigers vooral te spreken zijn over het traject (98 procent) en de chauffeurs (95 procent). Rond properheid (85 procent), haltes (84 procent) en prijs (76 procent) tonen de reizigers zich wat minder tevreden.

Er zijn ook wat regionale verschillen. Zo ligt de algemene tevredenheid het hoogst in West-Vlaanderen (99 procent), gevolgd door Antwerpen, Limburg en Oost-Vlaanderen (elk 97 procent) en Vlaams-Brabant (96 procent).

Ondanks de hoge tevredenheidsscores wil De Lijn 'de lat hoger leggen'. Zo zullen voortaan enkel nog de 'tevreden' en 'zeer tevreden' reizigers in rekening worden gebracht. 'De ambitie is om de mensen die nu 'eerder tevreden' zijn 'tevreden' of 'zeer tevreden' te maken', aldus Saskia Schatteman, directeur communicatie bij De Lijn.

Houdt men de nieuwe cijfers tegen het licht van die strengere meetmethode, dan liggen de tevredenheidscijfers een stuk lager. Zo komt de algemene tevredenheid uit op 81 in plaats van 97 procent. Het traject (73 procent), stiptheid (70 procent) en de chauffeurs (66 procent) staan dan bovenaan de lijst, de prijs (51 procent), de halte (50 procent) en de properheid (50 procent) scoren opvallend lager. In Antwerpen en Oost-Vlaanderen worden zelfs 'tekorten' genoteerd voor properheid en prijs.

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud