Renault ambieert operationele marge van 6 procent

(tijd-nieuwslijn) - Renaul wil tegen 2009 een operationele marge halen van 6 procent tegen slechts 3,2 procent in 2005. De komende drie jaar lanceert de groep 26 modellen. Meer in het algemeen wil Renault de meest rendabele algemene Europese autoconstructeur worden. Dat zijn de voornaamste speerpunten uit het driejarenplan 'Renault Contrat 2009' dat gedelegeerd bestuurder Carlos Ghosn vanmorgen heeft voorgesteld.

Renault wil het aantal lanceringen fors versnellen. In 2006 zullen slechts 2 nieuwe modellen op de markt komen, maar tussen 2007 en 2009 moeten dat er gemiddeld 8 zijn, twee keer zoveel als in de periode 1998-2005. De helft van deze lanceringen zullen een uitbreiding van het bestaande gamma inhouden. Deze nieuwe modellen moeten toelaten tussen 2005 en 2009 de verkoop met 800.000 voertuigen op te drijven. De buiten Europa gerealiseerde verkoop zal stijgen van 27 procent tot 37 procent van het totale volume.

Renault lanceert in 2007 een nieuwe grote middenklasser Laguna en wil dat deze wagen tot de drie beste in zijn klasse behoort qua kwaliteit en geboden service. De vooruitgang die bij de Laguna is geboekt, zal vervolgens worden toegepast op het hele gamma. Een van de doelstellingen hierbij is een verlaging van het brandstofverbruik en de uitstoot van CO2.

De Franse groep wil voorts zijn kosten verder drukken en zijn investeringen beter laten renderen, onder meer via synergieën met Nissan.

Naar de aandeelhouders toe streeft Renault ernaar het dividend, dat vandaag 1,80 euro per aandeel bedraagt, op te drijven tot 4,5 euro per aandeel in 2009.

24629741

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud