Renault boekt fors lagere bedrijfswinst

(tijd-nieuwslijn) - De Franse autobouwer Renault heeft in 2005 een operationele winst behaald van 1,323 miljard euro. Dat is 37 procent minder dan de 2,115 miljard euro die de groep vorig jaar realiseerde. De nettowinst steeg in in 2005 wel met 18,7 procent tot 3,367 miljard euro, een record.

Renault verkocht vorig jaar in totaal 2,53 miljoen voertuigen, een stijging met 1,7 procent. De omzet steeg bij constante perimeter met 1,9 procent tot 41,338 miljard euro. De operationele marge op de omzet verslechterde van 5,2 procent tot 3,2 procent.

Per aandeel kwam de nettowinst uit op 13,19 euro, tegenover 11,16 euro een jaar eerder.

Renault zag de rendabiliteit van zijn internationale activiteiten verbeteren, maar de bijdrage van de Europese verkopen kwam lager uit, onder meer omdat de productcyclus in een minder gunstige fase zit. De lagere winstmarge schrijft de groep toe aan een minder gunstige geografische en product mix, lagere transactiekosten, duurdere grondstoffen en kosten voor de aanpassing van motoren aan de Euro 4-milieunormen.

Voor 2006 verwacht Renault een lichte daling van de Europese automarkt en groei in de andere markten waar de groep actief is. In 2006 zal de constructeur niet kunnen genieten van belangrijke productlanceringen, wel van een volledig verkoopsjaar voor de nieuwe Clio en van moderniseringen van de modellen Megane, Espace, Trafic en Master. Buiten Europa zullen twee nieuwe breakversies van de Logan op de markt worden gebracht. Het nieuwe kostenbesparingsplan zal in 2006 reeds vruchten afwerpen.

Rekening houdend met duurdere grondstoffen dan in 2005, een erg competitieve Europese markt en verdere successen op internationaal vlak verwacht Renault in 2006 een operationele marge te boeken van 2,5 procent van de omzet en een stabiel volume in vergelijking met 2005.

Renault-topman Carlos Ghosn zei op de persconferentie dat hij van het Franse automerk 'de meest rendabele Europese autobouwer wil maken' door de verhouding van de bedrijfsmarge op de omzet tegen 2009 op zes procent te krijgen. Voor 2006 verwacht de groep een verhouding operationele marge op omzet van 2,5 procent en een stabiel volume in vergelijking met 2005. De man die sinds negen maanden aan het hoofd staat van Renault bevestigde dat de groep 'op dit moment' niet van plan is om mensen af te danken.

Renault plant tegen 2009 26 nieuwe modellen: twee in 2006 en gemiddeld acht per jaar in de volgende drie jaar. Daarbij gaat het zowel om vernieuwing van bestaande modellen als om het aanboren van nieuwe markten. Zo wil Renault het luxesegment aanboren met vijf modellen en ook onder meer 4x4's en 'nichewagens' gaan ontwikkelen. In totaal moeten er in 2009 800.000 voertuigen meer verkocht worden dan in 2005.

Foto: Bloomberg

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud