Resilux boekt winst in 2e en 3e kwartaal

Resilux, de producent van PET-voorvormen en -flessen, maakte tijdens de eerste acht maanden van 2006 winst. Dat meldt het bedrijf in een persbericht. 'Sinds mei boeken we maand na maand winst. Het tweede kwartaal was winstgevend, het derde zal goed winstgevend zijn', zegt financieel directeur Luc Verstuyft.

(tijd) Vorig jaar sloot Resilux elk kwartaal in het rood. 'Dat betekent echter niet noodzakelijk dat we over het hele jaar winst zullen maken', verduidelijkt Verstuyft.

In het eerste halfjaar leed Resilux nog een nettoverlies van EUR 1,9 miljoen tegenover EUR 1 miljoen in de overeenstemmende periode vorig jaar. Het verschil zit louter en alleen in de betaalde belastingen. De operationele kasstroom stabiliseerde op EUR 7 miljoen, in lijn met de verwachtingen. De toegevoegde waarde, de omzet exclusief de grondstofkosten, steeg onverwacht met 1% tot EUR 15,8 miljoen.

De belangrijkste activiteit van Resilux is de productie van flesvoorvormen maar daarnaast beschikt Resilux ook over installaties bij zijn klanten voor het blazen van de flessen zelf. De voorvormen worden gebruikt voor water en frisdranken maar ook de fruitsappen-, melk- en biermarkt grijpt meer en meer naar PET-verpakkingen.

Het aantal verkochte voorvormen steeg in de eerste zes maanden met 32%, en die trend zette zich ook door in de zomermaanden. De voorbije jaren maakte het bedrijf werk van de uitbtreiding van de verkoopsorganisatie en haalde het een aantal grote klanten binnen. Bovendien zitten de verkopen in Duitsland sinds mei bijna terug op het niveau van twee jaar geleden. 'Duitsland zorgt voor bijna 10% van de omzet. Door een ingewikkelde statiegeldregeling zat de Duitse markt voor PET-flesverpakkingen vorig jaar in een diep dal. 'We zien dat er ook heel wat klanten waren die enkele maanden gewacht hebben en nu klaar staan om nieuwe blaasmachines te installeren', zegt gedelegeerd bestuurder Dirk De Cuyper. Door een aantal vertragingen bij de opstart van blaasprojecten bleef de verkoop van flessen op hetzelfde niveau als vorig jaar. 'De problemen zijn inmiddels opgelost. In de zomer stegen de verkopen met 44%', aldus Verstuyft.

Na twee moeilijke jaren lijken ook de winstmarges bij Resilux terug op de goede weg. De marktprijzen hebben hun bodem bereikt en stabiliseren nu op een laag niveau doordat de overcapaciteit in de markt stilaan verdwijnt. 'Voor het eerst in lange tijd waren er op bepaalde markten tekorten. Dat hebben we zelfs in de beste zomers niet gezien', legt De Cuyper uit.

Ondanks twee winstgevende kwartalen is het nog steeds de vraag of Resuilux dit jaar, na twee rampzalige jaren, weer winst zal boeken. 'In het laatste kwartaal liggen de verkoopvolumes door de klimaatgevoeligheid van de activiteiten heel wat lager. Doordat schaaleffecten van groot belang zijn, blijven we voorzichtig', aldus Verstuyft. De bedrijfskasstroom bedroeg eind augustus EUR 12 miljoen, 20% meer dan een jaar terug.

In de toekomst wil Resilux meer en meer met langetermijncontracten werken. De blaasactiviteiten werken al met dergelijke contracten maar ook voor de voorvormen wil De Cuyper vaste volumes. In het tweede kwartaal tekende Resilux een belangrijk contract met Migros, de grootste detailhandelsketen in Zwitserland en tevens producent van een aantal eigen producten.

Resilux heeft zich ondertussen op de Amerikaanse markt gepositioneerd. Waar het bedrijf tot voor kort enkel flessen voor bijvoorbeeld shampoos produceerde, begeeft het zich nu ook op de Amerikaanse drankenmarkt. 'Onze potentiele klanten, de kleinere afvulbedrijven, hebben een traditie om lege flessen aan te kopen en die af te vullen maar door de hoge transportkosten schakelen ze stilaan over naar het gebruik van voorvormen, onze kernactiviteit', besluit De Cuyper.

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud