Resultaat Spector duikt fors in het rood

(tijd-nieuwslijn) - De foto-ontwikkelingsgroep Spector boekte in 2004 een nettoverlies van 4,8 miljoen euro tegenover een winst van 8,1 miljoen euro in 2003. De omzet daalde met 5 procent tot 358,1 miljoen euro. De bedrijfswinst viel 76% terug tot 3,7 miljoen euro. Spector keert geen dividend uit over 2004. Dit jaar moet het bedrijfsresultaat hoger uitkomen dan vorig jaar, stelt de groep.

De bedrijfsactiviteiten zijn ingedeeld in vier luiken: Retail, Mail Order, Trade en Corporate. Retail verwijst naar de detailhandelsactiviteiten van Photo Hall en Hifi International. Mail Order omvat onder andere het fotofinishinglab in Wetteren. Andere Activiteiten werd herdoopt tot Corporate. Ten slotte worden alle business-to-businessactiviteiten ondergebracht in Trade.

Mail Order haalde vorig jaar een 17,2% lagere omzet van 96,8 miljoen euro. De bedrijfswinst viel terug tot 2,9 miljoen euro, van 14,2 miljoen euro. Het aantal afdrukken van traditionele negatiefbeelden zakte 22%, terwijl die van digitale beelden ruim 8 maal hoger lag. De compensatiebeweging kwam pas echt op gang in het vierde kwartaal en zet zich door in de eerste maanden van 2005. In januari en februari verwerkte Spector evenveel digitale afdrukken als in de eerste zes maanden van 2004.

De divisie Trade, waartoe de Pixbox-bestelstations behoren, wist beter weerstand te bieden aan de transitie van analoog naar digitaal. De omzetdaling bleef er beperkt tot 3% tot 69,7 miljoen euro. Het operationeel verlies vergrootte van 0,5 miljoen euro tot 2,2 miljoen euro.

De verkoop van multimediaproducten en consumentenelektronica (Retail) zorgde voor 191,3 miljoen euro omzet, 2,2% meer dan in 2003 en een bedrijfswinst van 7,2 miljoen, 12% beter dan in 2003. De groei bleef beperkt wegens de veranderingen bij Photo Hall Hongarije, wiens winkels in snel tempo omgevormd worden volgens het Belgisch Photo Hall-model. Vooral digitale reflexcamera's vielen in de smaak. Ook de toenemende vraag naar TV-plasmaschermen en MP3-spelers viel op.

Voor 2005 verwacht de groep een verbetering van het bedrijfsresultaat. In Mail Order verwacht de groep nog geen compensatie van de traditionele activiteiten door de digitale in 2005. Voor Retail verwacht Spector dat de markttendens wordt doorgetrokken en rekent ze op een consistente prestatie van Photo Hall. De omzet in Trade zou minstens 20% moeten toenemen dankzij de overname van Litto-Color. Het bedrijfsresultaat van deze tak zou opnieuw positief moeten worden in 2005.

De raad van bestuur gaat onderzoeken of de balansstructuur kan aangepast worden opdat sneller kan worden ingespeeld op opportuniteiten in de markt.

(foto: belga)

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud