Ryanair heeft nog uitbreidingsplannen in ons land

(belga) - Luchtvaartmaatschappij Ryanair, die twee jaar geleden nog dreigde om Charleroi te verlaten, heeft nu volop uitbreidingsplannen in ons land. Dat heeft algemeen directeur Michael O'Leary donderdag op een persconferentie laten verstaan

Volgende week gaan vijf reeds aangekondigde nieuwe bestemmingen van start, maar daar blijft het niet bij. Mogelijk na de zomer komen er nieuwe routes vanuit Charleroi en tegen eind dit jaar, begin volgend jaar, een vijfde vliegtuig.

Ryanair praat ook met twee andere luchthavens in ons land, zo zei O'Leary.

Het aantal passagiers op Charleroi zou dit jaar met 15 procent groeien, tot 2,3 miljoen.

De boekingen op de nieuwe bestemmingen doen het goed, luidde het woensdag. 'De bekende vakantiebestemmingen Valencia, Malaga en Faro scoorden onmiddellijk goed. De bezettingsgraad ligt er momenteel op gemiddeld 90 procent. Nîmes en Salzburg zijn minder bekend en het heeft geduurd tot de promotiecampagne die we voerden vooraleer Nîmes aansluiting vond', verduidelijkte woordvoerder David Gering. De bezettingsgraad van Salzburg bedraagt momenteel 75 procent, maar met het Mozart-jaar en het WK wielrennen in de zomer verwacht Ryanair nog een stijging. De Oostenrijkse stad zou ook en vooral in de winter een topper worden.

Na het conflict met de Europese Commissie in 2004, lag de expansie van Ryanair in ons land geruime tijd stil. Daar lijkt nu een einde aan gekomen. De Ierse lowcost-luchtvaartmaatschappij overweegt 'eind dit jaar of begin volgend jaar' een nieuwe, vijfde vliegtuig in Charleroi te stationeren. Het aantal bestemmingen kan al vanaf september uitgebreid worden, aldus O'Leary. Hij ziet vooral potentieel in Oost-Europa en - opvallend - Marokko als nieuwe bestemmingen.

Elke nieuwe bestemming die dagelijks aangevlogen wordt, is goed voor 100.000 passagiers en 1.000 indirecte jobs in de buurt van Charleroi, schat de woordvoerder. Op de luchthaven wordt een nieuwe terminal gebouwd en als die volgend jaar klaar is, ziet Ryanair nog een groeipotentieel tot 4,5 miljoen passagiers per jaar.

O'Leary praat ook met twee andere luchthavens in ons land, maar wilde niet kwijt dewelke. Concrete plannen zijn er nog niet, nuanceerde de woordvoerder. Hij beklemtoonde ook dat de luchtvaartmaatschappij de volgende maanden geen vliegtuig op overschot heeft om een extra Belgische luchthaven aan te vliegen.

Over de komst van nieuwe lowcost-spelers op Zaventem en een eventuele toenadering tussen SN Brussels Airlines en Virgin Express, was O'Leary laconiek als altijd. 'Zij zijn geen concurrentie voor ons. Onze prijzen zijn veel lager. De reden waarom dure maatschappijen samengaan is niet om hun prijzen te laten zakken, maar om meer winst te kunnen boeken door hun kosten te verlagen.'

Ryanair verwacht trouwens een verdere druk op zijn tarieven. Gemiddeld kost een vlucht enkele reis bij de Ieren nu 41 euro, en dat zou volgens het businessplan volgend jaar nog 36 euro zijn.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect