Ryanair stort 4 miljoen euro steun op borgrekening

(belga) - Ryanair heeft beslist om de 4 miljoen euro subsidies die ze van de Europese Commissie moet terugbetalen aan de Waalse overheid, over te maken op een borgrekening. Dat maakte Michael O'Leary, topman van de Ierse lowfare-luchtvaartmaatschappij, donderdag op een persconferentie in Brussel bekend.

De Waalse overheid had de luchtvaartmaatschappij tot deze week uitstel gegeven om het geld te betalen. Ryanair heeft zijn beslissing per brief aan de Waalse overheid meegedeeld, luidde het donderdag.

De 4 miljoen euro zal op de borgrekening blijven staan tot het Europese Hof van Justitie het beroep van de luchtvaartmaatschappij heeft behandeld, aldus O'Leary. Dat beroep zou in september 2005 behandeld worden. "Als Ryanair dit proces wint, wordt deze som samen met de rente teruggestort aan de luchtvaartmaatschappij. Als we het beroep verliezen, gaat het geld naar het Waalse gewest", verklaarde de topman, maar in het laatste geval zou Ryanair ook "zeer waarschijnlijk" de luchthaven van Charleroi verlaten.

O'Leary zei echter "zeker te zijn het beroep te zullen winnen". Hij baseert zich op de reeds gekende argumentatie. Zo verwijt hij aan de Europese Commissie "de kosten per route te analyseren, in plaats van per hub". Ook het feit dat de Commissie in haar conclusie in februari private luchthavens andere voorwaarden oplegt dan publieke luchthavens (zoals Charleroi, nvdr.) kan voor Ryanair niet door de beugel. "Die publieke luchthavens kunnen niet langer concurrentieel werken door de strikte voorwaarden die de Commissie hen oplegt", verklaarde O'Leary.

Ryanair verwacht niet dat een nationale rechtbank gevolg zal geven aan een dwingend verzoekschrift van bijvoorbeeld het Waalse gewest, zolang de beroepsprocedure op Europees niveau hangende is. Volgens de Ierse luchtvaartmaatschappij stemt het Waalse Gewest met de procedure in. Hoe de Commissie zal reageren is niet duidelijk.

Mocht Ryanair het beroep toch verliezen, dan zal ze "zeer waarschijnlijk" uit Charleroi vertrekken. "Onze enige motivatie is de kostenbasis. Door de beslissing van de Europese Commissie wordt de luchthaven van Charleroi duurder dan andere, private luchthavens in Europa en dus kunnen we elders meer winst maken", aldus de Ierse zakenman.

Een eventuele terugkeer naar Oostende of Maastricht sluit O'Leary niet uit.

In februari besliste de Europese Commissie dat een deel van de contracten die Ryanair met het Waalse Gewest (eigenaar van de luchthaven van Charleroi) had gesloten, verboden staatsteun bevatten. De Commissie verplichtte de lagetarieven-luchtvaartmaatschappij daarom ongeveer 4 miljoen euro aan onterechte subsidies terug te betalen.

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud