Advertentie

Saneringen bij NMBS treffen vooral Waalse afdelingen

(tijd) - De komende twee jaar moeten in de Waalse ateliers, stations en treinstellen bijna twee keer meer werknemers opstappen dan in Vlaanderen. Dat blijkt uit de brief die Karel Vinck, de topman van de NMBS, naar het personeel stuurde. Een publiek geheim staat daarmee voor de eerste keer cijfermatig op papier: de productiviteit bij de NMBS in het zuiden van het land ligt een stuk lager dan in het noorden.

Tegen einde 2005 zouden in Vlaanderen 1.198 voltijdse banen sneuvelen, waarvan 810 in het district Noord-Oost (Antwerpen en Limburg). Wallonië ziet evenwel 2.310 jobs verdwijnen waarvan 1.224 in het district Zuid-Oost (Luik en Luxemburg) en de rest in Zuid-West (Henegouwen en Namen). De felle reactie van José Damilot, de voorzitter van de Franstalige socialistische vakbond FGTB, wordt nu begrijpelijk.

Het is een publiek geheim dat het overtal inzake personeel bij de NMBS in het zuiden van het land hoger ligt dan in het noorden. De cijferaars van Vinck hebben dat nu ook op papier gezet. Totnogtoe hebben zowel de vakbonden als de directie vermeden het sociale dossier van de spoorwegen te communautariseren. De drastische afslankingsoperatie bij de NMBS is op zich al een harde noot om te kraken.

De zwaarste klappen vallen in de directie netwerk (stations, seinhuizen) waar Wallonië 647 banen verliest en Vlaanderen 369; de directie materieel (onderhoud treinen) met respectievelijk 538 en 414 jobs; de directie infrastructuur (onderhoud sporen en kunstwerken) waar het zuiden 658 banen kwijtspeelt; het noorden 251 en de directie reizigers (loketpersoneel, treinbegeleiders) met respectievelijk 193 en 171 jobs.

De Belgische spoorwegen hadden op 1 oktober van dit jaar 40.539 voltijdse equivalenten op hun loonlijst. Als alle geplande productiviteitsverbeteringen doorgevoerd worden, heeft de directie er daarvan nog 35.995 nodig op het einde van 2005. Dat betekent dat 4.544 voltijdse banen verdwijnen door middel van natuurlijk verloop, tijdskrediet en vervroegde pensionering. Van ontslagen is geen sprake.

Van die 40.539 voltijdsen zijn er 16.055 in Vlaanderen aan de slag en 15.032 in Wallonië. Het district Centrum had op 1 oktober 8.742 mensen in dienst, dat is veel maar Brussel is dan ook het knooppunt van het Belgische spoornetwerk. De som van die drie ligt 743 eenheden onder het genoemde totaal: het saldo zijn gedetacheerden en personeelsleden van de Kas voor Geneeskundige Verzorging.

Vinck herhaalt in zijn brief dat de afslanking met 4.544 voltijdsen enkel kan als alle operationele verbeteringen worden doorgevoerd. Het uiteindelijke aantal hangt ook af van de 'sociale oplossingen zoals pensioen, tijdskrediet en reconversie'. De bonden steken maandag de koppen bij elkaar om zich te beraden, dinsdag raadplegen ze hun achterban. Nieuwe gesprekken met de directie staan voorlopig niet op het programma. GUM

20505964

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud