Sierteeltbedrijf Floréac opent miljoenenproject

Het sierteeltbedrijf Floréac opende gisteren zijn nieuwe hoofdzetel in Lochristi. Het enorme serrecomplex vervangt het nabij gelegen bedrijfsgebouw, dat na 25 jaar dienst te klein was geworden. Aan het nieuwe complex kleeft een prijskaartje van 16,5 miljoen euro.

(tijd) Het grootste sierteeltbedrijf van België hoopt dankzij de miljoeneninvestering tuincentra en decorateurs van over heel Europa lokken voor hun aankopen. Het familiebedrijf hoopt de negatieve spiraal van dalende investeringen in de Belgische sierteeltsector te keren.

Floréac groeit als kool. Tijdens de voorbije kwarteeuw vertwaalfvoudigde de groepsomzet tot ruim 86 miljoen euro en steeg het aantal vaste werknemers tot 400. Wat in 1954 begon als een productiebedrijfje in Lochristi, het centrum van de azalea- en begoniateelt, is intussen uitgegroeid tot een holding met vier kernactiviteiten: de productie van potplanten, handel en distributie, de productie van teeltmateriaal voor andere kwekers en interieurbeplanting voor kantoren. Vandaag zijn handel en distributie de belangrijkste activiteiten. De eigen productie is goed voor 5 procent van de omzet, de rest wordt aangekocht. Omdat het oude bedrijfsgebouw uit zijn voegen barstte, plantte Floréac vijf kilometer verder een gloednieuw serrecomplex met kantoren neer.

Het nieuwe gebouw, waarmee een investering van 16,5 miljoen euro gemoeid is, moet de Vlaamse sierteeltsector een duwtje in de rug geven. Floréac mag dan wel groeien, de sector heeft betere tijden gekend. Het Europese leiderschap is ons land al lang kwijtgeraakt aan de Nederlanders. 'De oorsprong van de sierteelt ligt in Vlaanderen, maar Nederland produceert en verhandelt vandaag tienmaal meer dan Vlaanderen', zegt Marc Smits, algemeen directeur van Floréac. 'De Vlaamse sierteeltsector heeft jarenlang te weinig geïnvesteerd. Wij willen die negatieve spiraal doorbreken en Europese klanten naar Vlaanderen lokken.' Volgens Smits krijgt de sector daarbij de hulp van de Vlaamse regering, die onder impuls van minister-president Yves Leterme (CD&V) meer oog heeft voor de sierteelt.

Om Europese tuincentraketens en decorateurs naar Lochristi te lokken, pakt Floréac in zijn nieuwe vestiging uit met een 'marktplaats' waar alle producten tentoongesteld worden, samen met nieuwe winkelconcepten die de klanten in hun eigen winkels kunnen gebruiken. 'Wij verkopen natuur, emotie en sfeer', legt Smits uit. 'In de marktplaats presenteren we verkoopsondersteunende elementen die de consument moeten aanzetten tot aankopen. Om die extra toegevoegde waarde te kunnen leveren, hebben we drie jaar geleden een marketingafdeling opgericht.' Vanaf het najaar krijgen klanten van Floréac ook de mogelijkheid om hun producten ter plaatse te selecteren en onmiddellijk mee te nemen.

Just in time

Het nieuwe bedrijfsgebouw moet ook de distributieactiviteit van Floréac ondersteunen. 'Klanten stellen steeds hogere eisen. We doen voor hen de etikettering, verpakking en kwaliteitscontrole, en leveren just in time aan de verschillende opslagplaatsen of verkooppunten, waarbij de volumes per leverplaats kleiner worden. Om heel dat proces op een meer betrouwbare en goedkopere manier te organiseren, hebben we een geautomatiseerd intern transportsysteem gebouwd. Dat systeem, dat aangestuurd wordt door onze SAP-software, is uniek in Europa.'

Concreet rijden metalen karretjes vol planten via een railsysteem aan een gezapig tempo door de reusachtige serres, terwijl de producten via een chip draadloos gevolgd worden. Het beperkt de loopafstanden tot een minimum en maakt dubbele handelingen aan dezelfde goederen zoveel mogelijk overbodig. De leveranciers van Floréac moeten daarvoor wel hun steentje bijdragen en de karren vullen volgens de richtlijnen van Floréac. Het bedrijf heeft de toekomstige groei al ingecalculeerd: het systeem kan tot 3.000 karren per dag verwerken, het dubbele van de huidige piek.

Voor de verdeling van zijn planten beschikt Floréac over een eigen transportfirma die achttien vrachtwagen sterk is. 'We doen dit zelf omdat plantentransport een apart geval is. In de zomer moeten de vrachtwagens gekoeld zijn, in de winter verwarmd. Bovendien kunnen we de klant zo beter bedienen.' Naar het Verenigd Koninkrijk, de belangrijkste exportmarkt van Floréac, vetrekken soms 15 vrachtwagens in een dag. Floréac profiteert daarbij van zijn schaalvergroting: dankzij de toegenomen volumes kan het zijn trucks op een kortere tijd en in een kleinere regio leegmaken.

KvH

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud