SN Brussels Airlines voorspelt break-even in tweede jaarhelft

(tijd) - SN Brussels Airlines (SNBA) boekte over de eerste zes maanden een operationeel verlies van ongeveer 50 miljoen euro. Het ondernemingsplan hield rekening met een tekort van 110 miljoen euro. Het nettoverlies over het eerste halfjaar ligt met 5 miljoen euro tien keer lager dankzij uitzonderlijke inkomsten. Dat schrijft De Financieel-Economische Tijd in zijn editie van vrijdag.

SN Brussels Airlines is de opvolger van Sabena en DAT. De nieuwe nationale luchtvaartmaatschappij van België stevent af op een behoorlijk eerste boekjaar. Volgens een goed geïnformeerde bron, die anoniem wenst te blijven, zal het operationeel tekort of bedrijfsverlies over heel 2002 rond 50 miljoen euro schommelen. 'Juli en augustus waren sterke maanden, de ticketverkoop voor september doet het schitterend. De directie gaat er van uit dat de tweede helft van dit jaar break-even of zelfs licht positief wordt afgesloten'.

Het volledige operationele verlies situeert zich dus in de eerste jaarhelft. Logisch, de eerste maanden vloog het vroegere DAT bijna leeg. Tegen die achtergrond en rekening houdend met de afwachtende houding van het cliënteel en de gebrekkige marketing, is een verlies van 50 miljoen euro geen verrassing. Exceptionele inkomsten, vooral de omzetting van een vordering van het coördinatiecentrum van Sabena (SIC) in kapitaal, beperkten het nettoverlies tot 5 miljoen.

Hoeveel het nettoresultaat over het volledige boekjaar zal bedragen, durft de bron niet te zeggen. 'Operationeel schommelt het verlies dus rond 50 miljoen euro, het nettocijfer wordt sterk beïnvloed door uitzonderlijke inkomsten als de overdracht van de Heathrow-slots aan British Airways enerzijds en provisies voor verplichtingen van het vroegere Sabena en ex-DAT anderzijds'. In elk geval evolueert de cashpositie gunstig: einde augustus bedroeg ze nog 120 miljoen euro.

Dat betekent dat SNBA op korte termijn geen extra kapitaal nodig heeft. Tenminste als de maatschappij geen nieuwe activiteiten, zeg maar, langeafstandsvluchten opstart.

GUM

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud