SN vreest geen hinder door fusie Air France en KLM

(tijd) - De fusie van KLM en Air France is geen dreiging voor de Belgische luchtvaartmaatschappij SN Brussels Airlines. Dat zegt de SN-woordvoerder Geert Sciot. Sabena Technics, het onderhoudsbedrijf voor vliegtuigen in Zaventem, vreest evenmin voor schade door de Frans-Nederlandse alliantie.

Volgens Sciot is er geen sprake van dat SN Brussels Airlines doodgeknepen dreigt te worden tussen de mastodonten uit Parijs en Schiphol.`

'Wij zijn geen netwerkmaatschappij zoals KLM en Air France. We mikken op passagiers die rechtstreeks van of naar Zaventem vliegen. Omdat Zaventem de toegangspoort bij uitstek is tot de Europese Unie en tot Brussel, is dat een markt die altijd blijft bestaan. Wie rechtstreeks naar Brussel wil vliegen, kan niet om ons heen.'

SN Brussels Airlines, dat traditioneel veel bestemmingen in Afrika heeft, vreest evenmin voor de bundeling van de Afrikaanse bestemmingen van Air France en KLM. 'Als je die samentelt, heb je nog altijd maar de helft van onze 14 Afrikaanse bestemmingen', stelt Sciot.

'KLM noch Air France vliegen op Uganda, Kigali, Monrovia, Gambia of Mombasa. Op de bestemmingen waar zij wel op vliegen, zullen wij onze service als extra troef gebruiken.'

KLM en Air France kunnen nochtans ook passagiers van Zaventem weghalen. Elke dag zijn er vanuit Brussel om het uur TGV-verbindingen naar Schiphol en de luchthaven Charles De Gaulle.

Sciot erkent dat, maar benadrukt dat de luchthaven van Zaventem vanaf december dagelijks een TGV-verbinding met Parijs krijgt. 'Daarmee willen wij de Parijse markt als een aanvoermarkt voor onze Afrikaanse bestemmingen gebruiken. En ook op de Nederlandse markt starten we een offensief. Onlangs zijn we opnieuw begonnen met een vaste busverbinding vanuit Eindhoven naar Zaventem.'

Peter De Swert, de algemeen directeur van Sabena Technics, beschouwt de fusie van Air France en KLM evenmin als een bedreiging. 'De Fransen zijn belangrijke concurrenten, de Nederlanders enkel voor de Boeings 737 van de nieuwe generatie. Dat blijft zo.'

De Swert verwacht wel dat door het samengaan van de twee ook de maintenance-divisie een herstructurering ondergaat. 'De twee zijn complementair: KLM is gespecialiseerd in Boeing, Air France meer in het onderhoud van Airbus-vliegtuigen. Ze staan wel allebei sterk in het segment van de Boeing 747: daar overlappen ze mekaar.'

Sabena Technics overleefde in november 2001 het faillissement van Sabena. Het heeft nog altijd geen nieuwe aandeelhouder en is dus een van de activa die curator Christian Van Buggenhout nog moet verzilveren. GUM/JLi

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud