Spadel boekt hogere nettowinst

(tijd-nieuwslijn) - Spadel heeft over 2005 een nettowinst gerealiseerd van 10,660 miljoen euro, 16,6 procent meer dan de 9,140 miljoen euro over 2004. Spadel verwacht sterke concurrentie in 2006, daarom versterkt het de kostenbesparingen in al haar filialen. Spadel verhoogt het brutodividend met 5,9 procent tot 0,72 euro, zo meldt de drankengroep in een persbericht.

De omzet inclusief accijnzen en ecotaksen daalde met 2,9 procent tot 247,3 miljoen euro. Zonder de taksen kwam de omzet uit op 211,687 miljoen euro, 5,2 procent minder dan over 2004. In volumes uitgedrukt verkocht Spadel het afgelopen jaar 6,9 procent minder. Vooral in augustus was de daling opvallend. Spadel wijt dit aan het koude zomerseizoen. Volgens de drankengroep werd de omzet ook negatief beïnvloed door onder meer de verhoging van de verpakkingsheffing in België, de prijzenoorlog op de Nederlandse markt, de achteruitgang van de mineraalwatermarkt in Frankrijk en de stopzetting van het handelspartnership met Saint Amand.

Spadel besliste zijn commerciële budgetten te verhogen om haar positie te kunnen handhaven en investeerde 20,8 miljoen euro, onder meer in twee nieuwe bottellijnen en de aankoop van glazen flessen. Ter compensatie zette de groep haar kostenbesparingsprogramma's verder. Omdat de groep ook in 2006 felle concurrentie in alle markten voorspelt, worden de kostenbesparingen dit boekjaar verder versterkt. Nog om de concurrentie te counteren zet Spadel voor al haar merken een innovatieprogramma op het getouw, samen met een aangepaste reclamecampagne ter ondersteuning. Spadel moet dit jaar ook de eerste positieve resultaten zien uit het commerciele partnership met USP Beverages.

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud