Advertentie

Stiptheid treinen opnieuw boven 90 procent

©Jan de Meuleneir

In 2008 reed 90,2 procent van de treinen op het Belgische spoor op tijd of met een vertraging van hoogstens vijf minuten. Dat is een betere prestatie dan in 2007 (89,2 procent), maar het blijft het op een na slechtste resultaat van de voorbije tien jaar. Dat blijkt uit dinsdag gepubliceerde gegevens van spoorinfrastructuurbeheerder Infrabel.

(belga) - Per kwartaal bekeken daalde de stiptheid van de treinen enkel in het laatste kwartaal van 2008 onder de 90 procent. In de periode oktober-december reed 87,1 procent van de treinen met maximaal vijf minuten vertraging. Ook dat was evenwel een betere prestatie dan in het laatste kwartaal van 2007 (86,5 procent).

Infrabel berekent ook een aantal andere stiptheidscijfers. Rekening houdend met het aantal reizigers bedroeg de stiptheid vorig jaar 88,7 procent. Gemeten over het volledige traject was dat 91,2 procent. Na neutralisatie van vertragingen door externe factoren (bijvoorbeeld kabeldiefstallen, extreme weersomstandigheden en zelfdodingen) en investeringswerken, bedroeg de stiptheid 94,3 procent.

Er werden vorig jaar in totaal 14.288 treinen afgeschaft, 1,1 procent van het totale aantal treinen. Ook dat is een verbetering tegenover 2007 (1,2 procent). Het aantal verzekerde aansluitingen bedroeg 89,2 procent.

De treinen rijden het stiptst tijdens de daluren (92,2 procent) en in de weekends (91,8 procent). Tijdens de ochtend- (88,5 procent) en de avondspits (86,4 procent) ligt de stiptheid lager.

Volgens Infrabel is spooroperator NMBS het vaakst de oorzaak van de vertragingen (46,4 procent van de gevallen) en de afschaffingen (52,4 procent). In bijna een derde van de gevallen zijn derden de oorzaak. Infrabel zelf is de derde grote verantwoordelijke: 20 procent van de vertragingen en 13 procent van de afgeschafte treinen zijn te wijten aan de spoorinfrastructuurbeheerder.

De stiptheidscijfers staan op www.infrabel.be.

Ruim 1 miljoen euro terugbetalen

Omdat een aantal doelstellingen rond stiptheid niet gehaald werden in 2008, moet spoorinfrastructuurbeheerder Infrabel meer dan 1 miljoen euro overheidsdotatie terugstorten aan de staat. Dat meldt Infrabel. Het bedrijf wil verder werken aan het stiptheidsactieplan en de reizigers beter informeren, zo meldt het.

Tijdens de onderhandelingen over een nieuw beheerscontract met de overheid, midden vorig jaar, werd stiptheid centraal geplaatst. Er werd een financieel bonus-malussysteem afgesproken in functie van het al dan niet behalen van bepaalde stiptheidsdoelstellingen.
Ondanks de verbetering van de stiptheid van de treinen tegenover 2007, "werden de ambitieuze doelstellingen niet gehaald", deelt Infrabel mee. Het bedrijf moet meer dan 1 miljoen euro terugstorten aan de staat.

In het beheerscontract is afgesproken dat, afhankelijk van de behaalde stiptheidscijfers, Infrabel een bedrag moet terugbetalen of extra kan krijgen dat tot 3,5 miljoen euro kan oplopen.

Infrabel geeft ook toe dat de stiptheidscijfers van 2008 "onder de verwachtingen van de klanten blijven". "Het kan - en moet - nog beter", reageert Infrabel op de eigen cijfers dat in 2008 90,2 procent van de treinen op tijd of met maximaal vijf minuten vertraging reden op het Belgische spoor.

Infrabel zelf was verantwoordelijk voor een vijfde van de vertragingen. "Het ging daarbij vooral om defecten aan de infrastructuur (zoals seininrichting of bovenleidingen), of om problemen te wijten aan de stremming van het treinverkeer", stelt Infrabel.

De spoorinfrastructuurbeheerder zegt verder te werken aan het actieplan ter bevordering van de stiptheid uit 2005. Daarin waren meer dan vijftig maatregelen opgenomen. Speciale aandacht is er om de seininrichtingen betrouwbaarder te maken, sneller te reageren op technische problemen en de opleiding en coaching van het personeel te verbeteren. Infrabel is ook bezig met een volledige modernisering van de bovenleidingen van het spoornetwerk.

"Het is pas eens alle maatregelen op middellange en lange termijn uitgevoerd zullen zijn dat we ook een daadwerkelijke impact zullen voelen op het netwerk", besluit het bedrijf. 

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud