Advertentie

Synergieën fusie Air France-KLM hoger dan verwacht

(tijd-nieuwslijn) - Air France-KLM denkt dat de synergievoordelen uit de in mei van dit jaar afgeronde fusie tussen beide maatschappijen hoger uitkomen dan verwacht. De hoger dan verwachte synergieën zijn volgens Calavia het gevolg van de zeer goede samenwerking tussen beide maatschappijen, bijvoorbeeld als gekeken wordt naar de sales teams.

Dat heeft financieel directeur Philippe Calavia woensdag gezegd tijdens een bijeenkomst met de pers in Parijs.

Air France-KLM voorziet momenteel in het eerste jaar na het samengaan van beide maatschappijen synergievoordelen van meer dan 90 miljoen euro, waar eerder werd uitgegaan van 65 miljoen. Na vijf jaar moeten de gerealiseerde synergieën zijn opgelopen tot 580 miljoen. Eerder voorspelde Air France-KLM een kleine 500 miljoen aan synergieën voor het vijfde jaar na de fusie.

Air France-KLM behaalde in het tweede kwartaal van 2004/05 (juli-september) een bedrijfsresultaat (EBIT, voor verkopen van vliegtuigen) behaald van 295 miljoen, tegen een pro forma resultaat van 219 miljoen een jaar eerder. Analisten hadden gerekend op een EBIT van 268 miljoen, in een range van 206 tot 325 miljoen.

Air France-KLM realiseerde over het tweede kwartaal van het boekjaar een nettowinst van 201 miljoen, tegen een winst va 143 miljoen een jaar eerder. Analisten rekenden gemiddeld op 193 miljoen. Vorige week maakte de maatschappij reeds bekend over het tweede kwartaal een omzet te hebben gerealiseerd van 5,13 miljard, een stijging van 6,4 procent ten opzichte van de pro forma 4,82 miljard een jaar eerder.

Voor 2004/05 verwacht Air France-KLM een stijging van de EBIT ten opzichte van 2003/04, ondanks de hogere brandstofprijzen en dankzij gerealiseerde synergievoordelen. Eerder ging de maatschappij nog uit van een 'substantiele' stijging van het bedrijfsresultaat, maar deze verwachting is volgens Air France-KLM neerwaarts bijgesteld in verband met de hoge brandstofprijzen.

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud