Tony Gram neemt 25% in Think Media

(tijd-nieuwslijn) - De Antwerpse zakenman Tony Gram neemt een belang ab 25,8% in de mediagroep Think-Media. door afspraken met andere aandeelhouders verwerft hij de effectieve controle over de groep en wordt hij weldra voorzitter. De groepcommissaris bij Think-Media heeft intussen de jaarrrekening van de groep afgekeurd: in de nieuwe versie van de cijfers komt het nettoverlies in 2001 uit op EUR 4,276 miljoen. Eind maart sprak de groep nog van een nettoverlies van EUR 2,56 miljoen in 2001.

Tony Gram bouwt zijn belang in Think-Media op door een kapitaalverhoging van 1,74 miljoen euro en de overname van 8,37 procent van de voormalige topman Maurice de Velder. Die zit sinds 22 april in voorlopige hechtenis op verdenking van valsheid in geschrifte, koersmanipulatie, witwaspraktijken en inbreuken op de transparantiewetgeving. De Velder nam op 18 april ontslag uit al zijn functies bij Think-Media. Het mediabedrijf is eigenaar van De Vrije Pers, uitgever van de mannenbladen P-Magazine en Ché, en van het affichagebedrijf Business Panel, en heeft de helft van de aandelen van de particuliere radiozender 4FM in handen.

Sinds het vertrek van De Velder probeert de groep, in samenwerking met de revisor, hard te werken aan meer transparantie. Toch geeft de commissaris bij Think-Media een afkeurende verklaring bij de jaarresultaten voor 2001. Hij vindt dat de jaarrekening geen getrouw beeld van de onderneming geeft. In de nieuwe versie van de rekening komt het nettoverlies in 2001 uit op EUR 4,276 miljoen. Eind maart sprak de groep nog van een nettoverlies van EUR 2,56 miljoen in 2001.

De commissaris schrijft dat hij zijn controle niet heeft kunnen afronden zoals het hoort. Toch waren zijn werkzaamheden ver genoeg gevorderd om nadere toelichting te geven, vindt hij. Zo maakt hij voorbehoud bij positieve consolidatieverschillen van EUR 9,4 miljoen. Omdat de dochterbedrijven niet rendabel genoeg zijn, is dat bedrag volgens hem niet verantwoord.

Think-Media heeft zich ook verbonden om zijn noodlijdende dochterbedrijven bij te springen als dat nodig is. Een verbintenis die het niet kan waarmaken, schrijft de commissaris. Als Think-Media dat doet, is het niet zeker dat het kan overleven, dus moet er vers geld komen.

Dat kwam er op de valreep via zakenman Tony Gram. Hij waarborgt voor EUR 3,77 miljoen de vorderingen en schreef ook in op een kapitaalverhoging tegen EUR 30 per aandeel. Aangezien Think Media maandag sloot tegen EUR 24,99, betekent dat een premie van 17%.

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud