Toyota verovert Amerikaanse automarkt

De Japanse constructeurs veroveren met hun spaarzame wagens de Amerikaanse automarkt. In juli heeft Toyota voor het eerst Ford voorbijgestoken en is opgerukt naar rang twee. Honda nestelde zich net voor Chrysler.

(belga) De Amerikaanse autoreuzen gaan op jaarbasis sterk achteruit, onder meer omdat de superkortingen die de verkoop vorig jaar de hoogte indreven inmiddels afgelopen zijn. Globaal kromp de Amerikaanse automarkt met 17,4 procent tot ruim 1,5 miljoen verkochte wagens.

Toyota zag de verkoop in juli met 17,7 procent stijgen tot een recordcijfer van 241.867 voertuigen. Bij Ford kelderde de groepsafzet met 34,2 procent tot 241.339 wagens. Vooral de grote trucks (-43,8 pct) waren hiervoor verantwoordelijk. Klein en zuinig laat nu ook de Amerikaan niet onberoerd. Zo steeg voor Toyota de verkoop van de kleine Corolla met 42,3 procent tot 41.800 exemplaren.

Marktleider General Motors (GM) kende in juli eveneens een terugloop met 19,5 procent, maar bleef met 410.332 voertuigen bovenaan de lijst. Het Japanse Honda ( 10,2 procent) overvleugelde met 151.804 auto's nipt Chrysler (Chrysler, Jeep en Dodge) dat een knik van 37 pct kende tot 150.349 voertuigen. Voor het globale concern DaimlerChrysler woog de bonus van 4 pct van Mercedes-Benz (21.591) niet op tegen de minus 34 pct voor de groep.

Die gang van zaken leidt tot ingrijpen. De Wall Street Journal berichtte woensdag dat Ford een strategische studie is gestart naar de operaties van Jaguar. Dit kan leiden tot de verkoop of bredere allianties met andere bedrijven, aldus de zakenkrant. De studie wordt geleid door Kenneth Leet, de nieuw aangeworven strategische adviseur die bij Goldman Sachs het fusie- en overnameteam leidde.

Ford leed het jongste kwartaal een verlies van 123 miljoen dollar (97,6 miljoen euro). In het tweede kwartaal van 2005 had Ford nog 946 miljoen dollar winst behaald. De kwartaalomzet viel ook duidelijk terug tot 42,0 miljard dollar, tegen 44,5 miljard dollar een jaar eerder.

Vooral in Noord-Amerika kent de groep moeilijke tijden. In januari werd een omvattend herstructureringsprogramma voorgelegd. De komende maanden worden verdere ingrepen aangekondigd. Daarbij lijkt ook de Premier Automotive Group (PAG), de divisie luxewagens met Jaguar, Volvo, Land Rover en Aston Martin, niet buiten schot te blijven. PAG leed het afgelopen kwartaal een verlies voor belasting van 162 miljoen dollar tegen een bonus van 17 miljoen dollar in het tweede kwartaal van 2005.

Volgens autoanalisten kampt Jaguar met structurele problemen. Het Britse merk verkoopt te weinig auto's om de investeringen terug te verdienen. In de eerste zes maanden verkocht Jaguar in de VS zowat 3.000 exemplaren van zijn X-type. BWM sleet 60.000 exemplaren van de Serie 3, een rechtstreeks concurrent.

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud