Tweedekwartaalwinst Roularta boven verwachtingen

De mediagroep Roularta heeft in het tweede kwartaal van 2006 een nettowinst geboekt van 10,4 miljoen euro, vergeleken met 9,3 miljoen euro een jaar eerder. Het cijfer is beter dan wat analisten hadden verwacht.

(tijd) De analisten rekenden op een nettowinst van 8,3 miljoen euro. Zoals verwacht leed de audiovisuele divisie onder het WK Voetbal en de herstructureringen bij VMMa, de moedermaatschappij van VTM.

De eerste twee kwartalen samen genomen, is er wel een achteruitgang qua nettowinst merkbaar. De winst daalt met 4 procent in vergelijking met de eerste jaarhelft van 2005 tot 14,4 miljoen euro. In het cijfer van 2005 zit wel de meerwaarde van 2,1 miljoen euro van de verkoop van Plopsaland vervat. Zonder die uitzonderlijke winst stijgt de halfjaarwinst op jaarbasis met 12,6 procent.

De omzet tijdens de periode april-juni steeg met 10 procent tot 144,2 miljoen euro. Hier hadden analisten gerekend op 139,7 miljoen euro. Voor het volledige eerste semester was er een evenredige groei, +10,7 procent tot 279,2 miljoen euro.

De bedrijfswinst (ebit) steeg in de eerste zes maanden van dit jaar met 6 procent tot 24,6 miljoen euro.

De printdivisie boekte tijdens het eerste halfjaar 12,4 procent meer omzet tot 193,4 miljoen euro. Naast een organische groei van 3,9 procent, zorgden de recente overnames van onder andere Point de Vue, A Nous Paris en 't Fonteintje - De Wegwijzer voor de omzetgroei. Vooral dankzij het royalty-blad Point de Vue zag de West-Vlaamse mediagroep zijn lezersmarkt er met bijna 30 procent op vooruit gaan. De nettowinst voor print steeg 32 procent tot 10,4 miljoen euro.

Ook de audiovisuele afdeling kende een omzetstijging (+6,2 procent tot 89,1 miljoen euro), met dank aan Vogue Trading Video, dat audiovisuele diensten aflevert en Paratel, specialist in telefoon- en sms-diensten. Bij de VMMa daalt de reclame-omzet bij de televisiezenders. Bij radiozender Q-Music is er dan weer een forse groei inzake reclame-inkomsten (+87 procent). De nettowinst van de divisie daalt met 47,4 procent tot 3,4 miljoen euro. Zelfs zonder de eenmalige winst van Plopsaland in 2005 is de trend dalende. Roularta boekte het voorbije semester onder meer 0,8 miljoen euro herstructureringskosten bij de VMMa. Ook de dure uitzendrechten voor het WK Voetbal wogen op het resultaat.

Roularta meldt wel dat de vooruitzichten van de verkoop van reclamespots voor televisie in het tweede halfjaar beter zijn. Het mediabedrijf verwacht dat de volledige overname van de Franse mediagroep L'Express L'Expansion in september door de Franse Raad voor Mededinging wordt behandeld. Bij een positieve uitspraak worden de resultaten van L'Express L'Expansion vanaf het vierde kwartaal in de cijfers opgenomen.

Foto: Belga

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud