Unilever boekt hoger dan verwachte groei

Unilever, producent van onder meer Skippy pindakaas en Lipton Icetea, heeft in het tweede kwartaal van 2006 een autonome omzetgroei gerealiseerd van 3,9% ten opzichte van 2,9% in het eerste kwartaal.

(tijd) Daarmee heeft het bedrijf het beter gedaan dan analisten gemiddeld hadden verwacht: twaalf door Betten Beursmedia News geraadpleegde effectenhuizen gingen gemiddeld uit van een stijging van de autonome omzet met 3,6%. De versnelling van de groei ten opzichte van het eerste kwartaal wordt door Unilever toegeschreven aan onder meer prijsverhogingen van 0,8%.

De gehele omzet van Unilever steeg in het tweede kwartaal met 3% naar 10,258 miljard euro, waar analisten gemiddeld uitgingen van 10,334 miljard euro. De brutowinstmarge kwam uit op 14%. Het bedrijfsresultaat nam tegen constante wisselkoersen toe met 21% tot 1,435 miljard euro, waar analisten rekenden op 1,491 miljard euro en de nettowinst kwam - tegen constante wisselkoersen - 34% hoger uit op 1.044 miljard euro.

Uit voortgezette activiteiten was in het tweede kwartaal van 2006 sprake van een nettowinst van 1,007 miljard euro, een stijging van 38% ten opzichte van vorig jaar. De winst per aandeel uit voortgezette activiteiten steeg met 42% naar 0,33 euro terwijl de winst per aandeel uit de totale bedrijfsactiviteiten toenam met 38% tot 0,34 euro.

Unilever stelt dat haar vooruitblik voor het jaar, namelijk voortzetting van de omzetgroei en een brutowinstmarge van meer dan 13,4%, opnieuw wordt bevestigd.

'De ondersteuning van innovaties zal naar verwachting het grootst zijn halverwege het jaar. Het feit dat de kosten voor marktonderzoek en ontwikkeling vorig jaar grotendeels tegen het eind van het jaar zijn gemaakt, zal de margevergelijking in het vierde kwartaal vergemakkelijken', aldus Unilever.

De producent van Dove-producten verwacht nu brutoherstructureringskosten van meer dan een procentpunt van de omzet, doordat het tempo van de besparingsprogramma's wordt opgevoerd.

Ook de verwachting van een beschikbare vrije kasstroom van 25-30 miljard euro over de periode 2005-2010 en een verbetering van het rendement op geinvesteerd vermogen ten opzichte van de in 2004 gestelde norm van 11% wordt volgens het bedrijf opnieuw bevestigd.

'Dit zal naar verwachting worden bereikt met een onderliggende omzetgroei van 3-5%, waarbij we sneller groeien dan onze markten, en een brutowinstmarge van meer dan 15% in 2010, rekening houdend met een normaal niveau van herstructurering', aldus Unilever.

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud