Unilever verhoogt verwachtingen

(tijd-nieuwslijn/betten) - De Brits-Nederlandse producent van consumentengoederen Unilever heeft over het tweede kwartaal van 2002 een winst voor bijzondere posten en goodwill behaald van EUR 1.077 miljoen, 31% meer dan de EUR 824 miljoen in dezelfde periode vorig jaar. Het resultaat is beter dan verwacht. Unilever verhoogde ook de vooruitzichten.

Het verwacht nu dat de courante winst groeit met ongeveer 15% zal groeien. Unilever sprak van een winstgroei in "de mid teens". In eerdere prognoses ging de winst met een goede 10% stijgen.

De winst per aandeel voor bijzondere posten en goodwill kwam uit op EUR 1,09, tegen EUR 0,83 een jaar eerder. Analisten hadden een winst per aandeel verwacht van EUR 0,99 en een winst voor bijzondere posten en goodwill van EUR 988,2 miljoen.

De nettowinst van Unilever daalde in het tweede kwartaal van EUR 881 miljoen naar EUR 658 miljoen, en de nettowinst per aandeel met 25% naar EUR 0,66. De netto-omzet van Unilever bedroeg EUR 13.352 miljoen, nagenoeg onveranderd ten opzichte van dezelfde periode het jaar ervoor. Onderliggend steeg de omzet met 3,3%, de omzetgroei van de leidende merken bedroeg volgens Unilever in het tweede kwartaal 4,4%. Voor het hele jaar gaat Unilever uit van een groei van de leidende merken van 4,5%-5,0%.

De bedrijfswinst voor bijzondere posten en goodwill steeg van EUR 1.757 miljoen naar EUR 1.998 miljoen, een toename van 14%. De brutowinstmarge voor buitengewone posten en goodwillsteeg in het tweede kwartaal met 190 basispunten naar 15%.

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect