Unilever verkoopt diepvriesactiviteiten

(tijd/tijd-nieuwslijn) - De Brits-Nederlandse producent van levensmiddelen Unilever gaat het merendeel van zijn diepvriesactiviteiten verkopen, waaronder de merken Iglo, Findus en BirdsEye. In het vierde kwartaal boekte Unilever een nettowinst van 736 miljoen euro. Dat is minder dan verwacht: analisten hadden een kwartaalwinst van 835,8 milljoen euro in het vooruitzicht gesteld.

Unilever bevestigde donderdag recente mediaberichten over de verkoop van zijn diepvriesactiviteiten. Enkel de diepvriesactiviteiten in Italië blijven binnen het bedrijf.

Unilever maakte in september bekend de strategische toekomstmogelijkheden voor zijn diepvriesactiviteiten in West-Europa te onderzoeken. Het onderzoek omvat de belangrijkste merken - Iglo, Findus en BirdsEye en betreft de elf West-Europese landen waar Unilever in deze categorie actief is.

Volgens bestuursvoorzitter Patrick Cescau blijven de Italiaanse activiteiten in handen van Unilever, omdat het een aantrekkelijke activiteit is, maar ook omdat het strategisch van belang is. Het is bijvoorbeeld de grootste activiteit van Unilever in het land.

Unilever stelt dat het de activiteiten verkoopt als de prijs goed is. De verkoop kan als geheel plaatsvinden, maar ook in delen.

Unilever maakte donderdag bekend in het vierde kwartaal een nettowinst van 736 miljoen euro te hebben gerealiseerd. Dat is minder dan verwacht: analisten rekenden op een kwartaalwinst van 835,8 miljoen euro.

De winst uit voortgezette activiteiten kwam in het vierde kwartaal uit op 726 miljoen euro. De winst per aaandeel kwam uit op 0,69 euro, tegen een verlies van 0,15 euro een jaar eerder. De omzet steeg in het vierde kwartaal van 9,755 miljard euro naar 10,081 miljard euro. De omzetcijfers overtreffen de verwachtingen van analisten, die hadden gerekend op een omzet van 9,855 miljard euro.

Het bedrijfsresultaat kwam uit op 1,063 miljard euro, tegen een operationeel verlies van 288 miljoen euro. Analisten hadden hier gerekend op 1,325 miljoen euro.

Unilever zegt 'goed op weg' te zijn om 700 miljoen euro te besparen en noemt besparingen van 1 miljard euro aan het eind van 2007 mogelijk. Ook wordt een verdere toename van de operationele marge verwacht. Over heel 2005 kwam de operationele marge van Unilever uit op 13,4 procent.

Het voedingsconcern verwacht in 2006 voor 0,5 miljard euro eigen aandelen in te kopen.

Analist Arjan Sweere van Kempen & Co had erop gerekend dat Unilever een inkoopprogramma van 1 miljard euro zou aankondigen. Als Unilever vervolgens de diepvriesactiviteiten in West-Europa kan verkopen, denkt hij dat het concern ook de opbrengst van deze verkoop zal teruggeven aan aandeelhouders.

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud