Van de Velde boekt winstgroei van 23 procent

(tijd-nieuwslijn) - De lingeriefabrikant Van de Velde heeft in 2004 een nettowinst geboekt van 24,7 miljoen euro, een stijging met 23,5% tegenover de 20,0 miljoen in 2003. Het winstcijfer ligt hoger dan verwacht. Van de Velde verhoogt het brutodividend van 2,27 tot 2,80 euro per aandeel. Het bedrijf verwacht dat de groei in het huidige boekjaar wellicht niet even groot zal zijn als in 2004.

foto belga: Een model showt een Van de Velde-product (Marie Jo) tijdens de International Underwear Show in Versaille.

Zonder de bijdrage van Top Form, waarin Van de Velde een belang heeft van 19,2%, bedroeg de nettowinst in 2004 21,6 miljoen, een stijging met 23,4% tegenover de 17,5 miljoen in 2003. De bijdrage van Top Form aan de nettowinst steeg met 24% tot 3,1 miljoen. De nettowinst per aandeel kwam in 2004 uit op 9,1 euro tegenover 7,4 in 2003.

De winstcijfers liggen hoger dan verwacht. Analisten rekenden gemiddeld op een nettowinst per aandeel van 8,8 euro. Exclusief de bijdrage van Top Form, rekenden de analisten gemiddeld op een nettowinst van 20,3 miljoen. Voor de bijdrage van Top Form hadden ze het juiste cijfer ingeschat, maar Top Form heeft zijn cijfers vorige woensdag gepubliceerd.

Van de Velde haalde in 2004 een bedrijfswinst (EBIT) van 31,4 miljoen, een stijging van 20,3% tegenover de 26,1 miljoen in 2003. Analisten hadden gemiddeld slechts gerekend op een EBIT van 30,7 miljoen. Eerder maakte Van de Velde al bekend dat het in 2004 een omzet realiseerde van 103,6 miljoen, een stijging van 9,5% tegenover 2003.

Van de Velde gaat zijn merkinspanningen verhogen in het najaar 2005. Er komen een aantal nieuwe initiatieven ter ondersteuning van de onafhankelijke multimerkenwinkels. 'Die zullen hun vruchten afwerpen vanaf het najaar 2005 en het voorjaar 2006', besluit Van de Velde.

De lingeriefabrikant verwacht dat de groei in 2005 wellicht niet even groot zal zijn als in 2004 (EBIT 20%), want 2004 was een uitzonderlijk goed jaar. Het bedrijf wil wel nog geen concrete vooruitzichten geven omdat er nog teveel onbepaalde factoren zijn. Dat zei Ignace Van Doorselaere, gedelegeerd bestuurder van Van de Velde. 'We zijn zeker niet pessimistisch over 2005 maar we willen het optimisme een beetje temperen', stelde de bestuurder.

Zo werden de nieuwe collecties goed ontvangen maar lopen de leveringen trager dan in het voorjaar van 2004. Daarnaast zijn er een aantal nieuwe initiatieven die dit jaar geld kosten maar waar het nog niet duidelijk is wanneer ze gaan opbrengen. Zo richt de lingerieproducent een customer center op. Dat zijn eigenlijk opleidingssessies voor de klanten-winkeliers. Van de Velde wil hen een aantal verkoopsinzichten en -technieken meegeven. Via die opleidingen wil Van de Velde de omzet in de zelfstandige winkels verhogen. Die opleidingssessies kosten op jaarbasis 200.000 tot 250.000 euro.

Een andere onzekere factor is dat Van de Velde de verkoop in een aantal warenhuizen in Duitsland en Frankrijk herbekijkt. 'Over een aantal warenhuizen zijn we niet tevreden en daar kan de verkoop de merkreputatie aantasten. Op korte termijn zal dat ons omzet kosten', duidt Van Doorselaere.

Tot slot is er de evolutie van de dollar. Voor Van de Velde is een goedkope dollar een goede zaak. Van de Velde betaalt de productiekosten in dollargerelateerde munten terwijl het nauwelijks in dollar verkoopt.

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud