Verkoop Amerikaanse ketens levert Ahold minder op dan verwacht

(tijd-nieuwslijn) - De Nederlandse supermarktgroep Ahold verwacht dat de verkoop van de Amerikaanse winkelketens Bruno's en Bi-Lo minder dan 1 miljard euro zal opleveren. Dat heeft de woordvoerder van Ahold dinsdag verklaard aan het financiële persagentschap Betten Beursmedia.

'In de markt is een range genoemd voor de opbrengst van de desinvestering van Bruno's en Bi-Lo van 1 miljard tot 1,1 miljard euro, maar daar herkennen wij ons niet in. Het wordt waarschijnlijk minder', zei de woordvoerder.

Ahold maakte in februari 2004 bekend Bruno's en Bi-Lo te willen verkopen en gaf destijds aan de verkoop in 2004 te kunnen afronden.Als mogelijke kopers worden financiele partijen genoemd. Door de geplande verkoop van de twee ketens zullen de marges van Ahold verbeteren.

De voorgenomen verkoop is onderdeel van strategie van Ahold om de bedrijvenportfolio 'te optimaliseren en de financiële positie te versterken door schuldreductie'. De Nederlandse groep heeft naar eigen zeggen een strategische beslissing genomen om zich in de Verenigde Staten te concentreren op zijn resterende foodretailbedrijven.

Ahold kocht Bruno's in 2001 en betaalde daar toen 500 miljoen dollar voor. Bruno's heeft 178 winkels in het zuid-oosten van de Verenigde Staten en had een omzet van 1,775 miljard dollar in 2003. Bi-Lo werd in 1977 overgenomenn heeft 292 winkels, eveneens in het zuid-oosten. De keten had een omzet van3,197 miljard dollar in 2003.

Tot op heden hebben de meerdere desinvesteringen Ahold zo'n 900 miljoen euro cash op de bank opgeleverd. Daarnaast is voor een totaalbedrag van ongeveer 1,8 miljard euor getekend door aanstaande kopers. Ahold blijft bij de doelstelling om eind 2005 voor 2,5 miljard euro aan desinvesteringen te hebben gepleegd.

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud