Veroordeling dreigt voor Ryanair in Charleroi

(tijd) - De Europese Commissie gaat waarschijnlijk sommige voordelen van de luchtvaartmaatschappij Ryanair op de luchthaven van Charleroi aanvechten. Dat stellen EU-bronnen dicht bij het dossier. De zaak krijgt ook een ruimere impact: met haar beslissing legt de Commissie de regels vast voor de steun die luchthavens mogen geven aan luchtvaartmaatschappijen.

De EU-Commissie startte eind vorig jaar een onderzoek naar de steun die Ryanair ontvangt om vanuit Charleroi te vliegen. Het onderzoek gaat onder meer over de voordelen die BSCA, het overheidsbedrijf dat de luchthaven van Charleroi uitbaat, aan Ryanair toekent.

In ruil voor een aantal vluchten vanuit Charleroi krijgt Ryanair onder meer voordelen voor de rekrutering, begeleiding en vorming van zijn personeel, stelt de Commissie. Ook de lagere landings- en afhandelingsrechten die Ryanair moet betalen, stoten Europa tegen de borst. Want al die voordelen geven Ryanair een oneerlijk concurrentievoordeel tegenover andere luchtvaartmaatschappijen, vindt de Commissie.

Ryanair zei altijd vol vertrouwen uit te kijken naar het resultaat van het EU-onderzoek. Het onderzoek van de Commissie is nog bezig. Ze verwacht het in oktober of november af te ronden. Goedgeplaatste EU-bronnen verwachten dat de Commissie sommige vormen van steun aan Ryanair gaat aanvechten. 'Het resultaat van het onderzoek zal zeker niet wit zijn. De vraag is of het lichtgrijs, grijs of donkergrijs wordt', klinkt het in Europese kringen.

Het vaak aangehaalde argument dat de voordelen in Charleroi niet alleen voor Ryanair gelden, lijkt bij de Commissie niet aan te slaan. Daar wordt ervan uitgegaan dat in het geheim met Ryanair onderhandeld is en dat niemand anders afwist van mogelijke voordelen in Charleroi.

De vergelijking met de luchthaven van Manchester, die het Waalse Gewest als precedent aanhaalt, veegt Europa van tafel. Dat bleek al bij de start van de procedure. In het geval van Manchester golden de lagere landingsrechten gedurende twee jaar voor de nieuwe routes van alle maatschappijen en werden ze gepubliceerd.

In Charleroi gelden de lagere landingsrechten voor alle vluchten van één maatschappij en voor een periode van 15 jaar. Bovendien is geen bekendheid gegeven aan de overeenkomst tussen het Waals Gewest en Ryanair, stelde de Commissie.

Het lijkt er dus op dat de Commissie een aantal gebruiken in Charleroi gaat aanvechten. De vraag is wat de Commissie precies als staatssteun gaat beschouwen en welke staatssteun ze door de vingers wil zien. Afhankelijk van die analyse moet blijken of Ryanair steun terug moet storten.

De beslissing wordt niet alleen belangrijk voor Ryanair. De zaak gaat in de EU een jurisprudentie creëren voor alle gevallen waarin luchthavens steun geven aan luchtvaartmaatschappijen. 'Dit is een pionierszaak die nieuwe regels vastlegt voor steun door luchthavens', klinkt het bij de Commissie.

JL

(foto: belga)

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud