Virgin Express niet gelukkig met nieuwe EU-compensaties passagiers

(tijd-nieuwslijn) - Luchtvaartmaatschappij Virgin Express is niet gelukkig met de nieuwe compensatieregeling voor gedupeerde luchtvaartpassagiers die het Europese Parlement donderdag heeft goedgekeurd. In plaats van forfaitaire bedragen in functie van de reisafstand had Virgin liever een compensatie gezien die een percentage van het ticket bedraagt.

Nu dreigen de compensaties in sommige gevallen duurder uit te vallen dan de prijs van het ticket, zodat er oneerlijke concurrentie ontstaat. Dat schijft de krant De Morgen.

Passagiers die het slachtoffer zijn van overboekingen, grote vertraging of vluchtannuleringen, worden ook nu al vergoed. De nieuwe compensatieregeling die het EP heeft goedgekeurd, houdt echter bijna een verdubbeling in ten opzichte van de huidige. Zo zou een passagier wiens vlucht tot 1.500 km ver is, een compensatie krijgen van EUR 250, voor een vlucht tot 3.500 km EUR 400 en boven de 3.500 km EUR 600. De regeling moet nog worden goedgekeurd door de Europese ministerraad en kan ten vroegste over een jaar in werking treden.

De compensatiebedragen lagen aanvankelijk nog veel hoger, maar woordvoerder Yves Panneels van Virgin Express spreekt toch van een gemiste kans. Door het hanteren van forfaitaire bedragen ontstaat er volgens hem oneerlijke concurrentie tussen de maatschappijen die met hogere tarieven werken en de lagekostenmaatschappijen. In het eerste geval is de compensatie die moet worden betaald, veel kleiner dan de ticketprijs, in het tweede geval veelal hoger. "Het was eerlijker geweest als die compensaties procentueel werden vastgesteld, waardoor de vergoeding wordt gebaseerd op de prijs van het ticket", aldus Panneels.

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud