Vranken bevestigt doelstelling 2006

De Franse champagnegroep Vranken-Pommery Monopole heeft over het eerste halfjaar van 2006 een omzet gerealiseerd van 87,3 miljoen euro. Dat is 11,6 procent meer dan in de eerste zes maanden van 2006 (78,2 miljoen euro).

(tijd) De recurrente bedrijfswinst nam met 33,3 procent toe tot 4,8 miljoen euro, van 3,6 miljoen euro een jaar eerder. De recurrente operationele winstmarge verbeterde aldus van 4,6 tot 5,5 procent. Dat meldt Vranken-Pommery Monopole in een persbericht.

De hogere winstmarge is te danken aan hogere verkoopvolumes en een betere productmix. Die elementen wogen op tegen marketinguitgaven en de kosten voor het versterken van de internationale verkoopteams.

De verkoop van champagne steeg met 7 procent in volume, waarbij vooral het premiummerk Pommery (+31,5 procent) en het middensegmentmerk Heidsiek & Co Monopole (+28,7 procent) sterk presteerden. 'De andere merken kenden globaal gezien een stabilisering van de verkoop', zegt groepssecretaris Paul Bamberger. De verkoop van Porto Rozes nam met 10 procent toe in volume. Over Listel geeft Vranken geen cijfers.

De champagneverkoop in Frankrijk nam met 17,7 procent toe tot 45,6 miljoen en in Europa met 19,9 procent tot 24,1 miljoen. In Azie bedroeg de omzetgroei 64,5 procent.

Het nettoresultaat daalde in het eerste halfjaar van -2,1 miljoen tot -3,1 miljoen euro, vooral als gevolg van hoger intrestlasten. De financiële kosten stegen van 6,1 tot 8 miljoen euro. Vranken herinnert eraan dat een verlies in het eerste halfjaar niet abnormaal is, gelet op de sterke seizoensgebondenheid van de champagnesector. In het eerste halfjaar realiseren champagnehuizen slechts 30 procent van hun omzet tegen bijna 50 procent in het laatste kwartaal.

De schuldenlast van Vranken-Pommery Monopole was eind juni gedaald tot 440 miljoen euro, van 452,2 miljoen euro per 30 juni 2005. De hoge schuldenlast heeft te maken met de noodzaak champagne bijna drie jaar in de kelders te houden vooraleer hij kan worden verkocht.

In het derde kwartaal zag Vranken de omzet met 20,5 procent stijgen tot 55,2 miljoen euro. Over de eerste negen amanden bedraagt de omzetgroei 14,9 procent tot 142,5 miljoen.

De groep bevestigt haar doelstelling over heel 2006 - een omzetgroei van 6 tot 7 procent - te realiseren. Dit cijfer kan overtroffen worden als de vraag blijft stijgen, merkt Vranken op.

Volgens Paul Bamberger is de discrepantie tussen de 14,9 procent omzetgroei over de eerste negen maanden en het doel over het hele jaar 6 tot 7 procent te halen, te wijten aan de verwachte vertraging van de champagnemarkt. 'De champagnemarkt heeft een versnelling gekend, maar is nu weer aan het vertragen. Voor 2006 verwacht men een groei van 2 tot 3 procent van de markt', legt hij uit.

Bamberger bevestigt ook dat Vranken uitkijkt naar nieuwe akkoorden met internationale wijngroepen, zoals topman Paul-Francois Vranken vandaag verklaarde. 'Wij zijn enkel geïnteresseerd in wijnmerken, niet in kastelen of domeinen', benadrukt hij. Als mogelijke partners denkt Vranken aan internationale groepen uit Europa, maar ook uit Amerika of andere belangrijke wijnlanden. Bamberger denkt dat dergelijke akkoorden, waarbij ook een uitwisseling van kapitaal mogelijk is, niet voor eind 2007 zullen worden gesloten. 'Wij hebben nog twaalf maanden nodig om de verkoopploegen van Listel te integreren', klinkt het. De groep Vranken staat sinds vorig jaar in voor de distributie en marketing van de Zuid-Franse Listel-wijnen. Met 2.000 hectare beschikt Listel over het grootste privéwijndomein in Europa.

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud