VRT-televisie haalt marktaandeel van 41 procent in januari

(belga) - De VRT-televisie heeft in januari 2004 een marktaandeel van 40,9 procent geboekt. Op maanden met een speciaal sportaanbod na, haalde de openbare omroep over zijn drie netten sinds de start van VTM in 1989 nog nooit een maandcijfer van meer dan 40 procent. Dat maakt de persdienst van de VRT-Televisie maandag bekend.

Met het 40,9 procent marktaandeel, zitten TV1, Canvas en Ketnet samen drie procent boven het jaargemiddelde van 2003 en 4,3 procent boven het cijfer van januari vorig jaar. Het gebeurde de voorbije vijftien jaar amper tweemaal dat het maandcijfer meer dan 40 procent bedroeg: in juli 2003 (Wimbledon en Ronde van Frankrijk) en juni 2002 (Euro 2002), met respectievelijk 42 en 40,5 procent.

Het hoge cijfer is niet het gevolg van enkele uitschieters, maar het resultaat van een hoog marktaandeel op alle dagen van de week. Op maandag, dinsdag, donderdag en zondag ligt het boven de 40 procent, op vrijdag en zaterdag boven de 39 procent en op woensdag bijna 38 procent.

In januari haalden tien verschillende programma's meer dan een miljoen kijkers. Vijf daarvan werden intern geproduceerd, waaronder ook de drie programma's die meer dan anderhalf miljoen kijkers lokten: 'Witse', 'Eurosong' en 'FC De Kampioenen'. De gemiddelde waardering van de tien uitzendingen was meer dan 7,5 (goed of zeer goed).

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud