Wal-Mart verkoopt Duitse activiteiten aan Metro

Wal-Mart Stores, 's werelds grootste retailbedrijf, wil niet langer wachten op economisch herstel in Duitsland en verkoopt daarom al zijn aldaar gevestigde 85 hypermarkten aan de Duitse concurrent Metro.

(belga) Dat heeft Wal-Mart vandaag bekendgemaakt middels een persbericht. Over de transactie zijn geen financiele details bekendgemaakt. Wel liet Wal-Mart weten dat het een voorziening zal nemen van circa USD 1 miljard dollar voor belasting, die wordt afgeboekt in het tweede kwartaal van het fiscale jaar 2007. De gezamenlijke omzet van de Duitse activiteiten van Wal-Mart bedroeg vorig jaar 2 miljard euro (2,54 miljard dollar).

'Het is ons in toenemende mate duidelijk geworden dat het voor ons heel erg moeilijk zal zijn in de huidige Duitse situatie marktaandeel te winnen en de door ons gewenste resultaten te behalen', zegt vice-voorzitter van Wal-Mart Michael Duke. 'Door de verkoop kunnen we ons nu beter concentereren op de markten waarin we onze doelstellingen wel kunnen waarmaken.'

Wal-Mart exploiteert in totaal 2.700 winkels in veertien landen buiten de Verenigde Staten. Het afgelopen jaar werd de onderneming onder meer meerderheidsaandeelhouder van het Japanse Seiyu, rondde zij de overname van het Braziliaanse Sonae af en maakte het bedrijf zijn opwachting in zes nieuwe markten. Dit betrof onder meer Noord-Ierland, Costa Rica en Honduras.

Duitsland is niet de enige markt waar Wal-Mart zijn activiteiten stopzet. In mei van dit jaar werd ook al besloten de activiteiten in Zuid-Korea niet voort te zetten. De met verlies draaiende keten supercenters Shinsegae werd voor 860 miljoen dollar van de hand gedaan.

Voor Metro, de grootste supermarktuitbater van Duitsland, betekent de overname van de winkels van Wal-Mart een aanzienlijke uitbreiding van het binnenlandse marktaandeel. De onderneming versterkt tegelijkertijd zijn inkoopkracht bij leveranciers. Door de overname zal het totaal aantal winkels van Metro in zijn thuisland toenemen tot 1.512.

Foto: Belga

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud