Winst Albert Heijn (Ahold) onder druk

Amsterdam (betten beursmedia news) - Het resultaat van Albert Heijn, onderdeel van Ahold, staat onder druk. Dat schrijft Het Financieele Dagblad maandag. Bronnen rond Albert Heijn hebben de krant gemeld dat het supermarktbedrijf met tegenvallende omzetten en een dalend marktaandeel kampt.

Volgens ingewijden loopt Albert Heijn 7% tot 8% achter op het door het hoofdkantoor goedgekeurde budget. Het supermarktbedrijf moet volgens plan elke week EUR 103 miljoen tot EUR 104 miljoen omzet halen. In de eerste periode van dit jaar zouden de omzetten gemiddeld tussen EUR 96 miljoen en EUR 97 miljoen hebben gelegen.

De marge zou momenteel 2% tot 3% onder de begroting liggen . Hierdoor blijft de winst elke week circa EUR 5 miljoen achter bij de verwachtingen, zo stelt Het Financieele Dagblad. Als deze trend niet wordt gekeerd, kan dat het concernresultaat op jaarbasis met EUR 200 mln drukken. Vorig jaar haalde Albert Heijn een resultaat van circa EUR 250 miljoen. Albert Heijn weigert desgevraagd ieder commentaar.

Om de resultaten ten goede te laten keren, wordt volgens de ochtendktrant op het hoofdkantoor stringent op de kleintjes gelet. 'Er wordt puur op cash gestuurd', zegt een ingewijde. 'Alle investeringen worden uitgesteld en op het hoofdkantoor wordt binnenkort rigoureus gereorganiseerd.' De geplande investeringen van Albert Heijn die in de wacht zijn gezet, zouden ruim EUR 100 miljoen bedragen.

Bronnen melden dat op het hoofdkwartier circa tweehonderd van de duizend banen zullen verdwijnen. Het gaat vooral om commerciele mensen en om personeel dat te maken heeft met de investeringen die op een laag pitje zijn gezet. Volgens een bron heerst er 'verwarring', ook al omdat de topstructuur een half jaar geleden is omgegooid. 'Iedereen zit op een nieuwe plek, juist nu je routine nodig hebt.'

(c) BETTEN BEURSMEDIA NEWS (tel: +31 20 710 1756; fax: +31 20 710 1875)

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud