Winst Brantano stijgt tot 29,2 miljoen euro dankzij vastgoed

De verdeler van schoenen en sportkledij Brantano heeft over 2006 een nettowinst gehaald van 29,2 miljoen euro, tegenover 10,5 miljoen euro in 2005. Dat resultaat is wel positief beinvloed door 29,1 miljoen euro uit de verkoop van vastgoed.

(tijd) Analisten hadden in hun vooruitzichten geen rekening gehouden met die operatie en kwamen daardoor uit op een gemiddelde nettowinst van 5,21 miljoen euro.

De recurrente bedrijfswinst (REBIT), dus zonder de opbrengsten uit de vastgoedverkoop, kwam uit op 9,7 miljoen euro, tegen 19,1 miljoen euro in 2005. Daarmee blijft Brantano net onder de verwachtingen van de analisten, die gemiddeld hadden gerekend op 9,89 miljoen euro.

De bonus die uit de verkoop van het vastgoed leidt wel tot een verhoging van het brutodividend van 1,35 euro tot 1,50 euro. Netto komt dat neer op een dividend van 1,125 euro voor 2006.

Eerder had Brantano al laten weten dat de omzet was teruggelopen tot 295,2 miljoen euro, tegen 304,1 miljoen euro.

In het persbericht verwijst Joris Brantegem, voorzitter van de raad van bestuur, naar de weersomstandigheden als voornaamste oorzaak voor de omzetdaling. 'Koud weer bij de start van het zomerseizoen en warm weer gedurende het hele winterseizoen waren spelbreker', zegt Brantegem. In het Verenigd Koninkrijk speelde ook nog eens de wijziging in comerciele strategie 'waarbij de nadruk wordt gelegd op het behalen van een meer kwalitatieve omzet'.

Brantano bevestigt zijn vooruitzichten voor 2007, met name een omzet tussen de 300 en 310 miljoen euro en de opening van 7 nieuwe winkels. Het bedrijf mikt op een REBIT van 5 tot 7 miljoen euro. Er wordt een investeringsbudget van 13,1 miljoen euro voorzien. 2,7 miljoen euro daarvan moet dienen voor de nieuwe winkelopeningen en 8,4 miljoen euro gaat naar de opfrissing van de bestaande winkels.

In het Verenigd Koninkrijk staat Brantano voor een belangrijk jaar. Een nationale marketingcampagne, de eerste op deze schaal, moet leiden tot een positionering op de Britse markt als de nationale verdeler van schoenen en sportkledij bij uitstek.

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud