Yahoo! en AOL voeren postzegel in voor e-mails

(tijd) - Bedrijven in de VS moeten binnenkort de elektronische tegenhanger van een postzegel kopen als ze zeker willen zijn dat hun e-mails nog afgeleverd worden bij hun klanten of zakenpartners. Yahoo! en America Online (AOL), twee van de grootste internetbedrijven in de wereld, hebben plannen voor een systeem dat mailberichten van bedrijven tegen betaling een voorkeurbehandeling geeft. De prijs schommelt maar zou minimum 2,5 dollar (2,1 euro) per duizend e-mails bedragen.

Op die manier argumenteren de twee internetaanbieders kunnen ze beter ernstige berichten onderscheiden van andere en de strijd aanbinden tegen spam, mails met frauduleuze bedoelingen en andere probleemberichten. Yahoo! en AOL zeggen dat ze nog steeds mails van niet betalende klanten zullen aanvaarden, maar zonder volledige garantie dat ze bij de bestemmeling zullen arriveren. Mogelijk worden ze tegengehouden door een spamfilter en als ze toch aankomen, kunnen ze ontdaan zijn van beelden of weblinks.

AOL voert het nieuwe systeem binnenkort in. Dat gebeurt in samenwerking met het gespecialiseerde bedrijf Goodmail Systems. AOL tekende alvast het Amerikaanse Rode Kruis en de krant The New York Times op als klanten. Bij Yahoo! gaat het voorlopig enkel om een test met bijvoorbeeld financiƫle berichten of leveringsbevestigingen.

De aankondiging deed heel wat stof opwaaien in de VS. Critici zeggen dat de nieuwigheid het begin van het einde inluidt van het bijna gratis karakter van de massacommunicatie die mails toch zijn. Ze beschuldigen AOL van platvloers winstbejag en voeren aan dat het systeem onschuldige mailgebruikers treft en de malafide gebruikers niet aanpakt. Voorstanders wijzen erop dat het professionalisme van e-mailmarketing nu snel zal toenemen en dat het systeem het wantrouwen bij de consument tegenover commerciƫle berichten zal doen afnemen. BB

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud