Advertentie

Rederij Exmar wordt concurrent Distrigas

De Belgische gastankerrederij Exmar wil via haar speciale LNG-hervergassingsschepen rechtstreeks aardgas in het Belgische gasnet pompen. De groep van Nicolas Saverys gaat daarvoor lospunten bouwen voor de kust van Zeebrugge en op de Schelde vlak boven de Zandvlietsluis. Exmar wordt daarmee een concurrent van de Suez-dochter Distrigas, die het grootste deel van het Belgische gas aanvoert.

Nicolas Saverys, de grootaandeelhouder van de gastankerrederij Exmar, is al enkele jaren bezig met de uitbouw van een vloot van LNG-tankers met een eigen hervergassingsinstallatie aan boord. Hij doet dat in samenwerking met de steenrijke Amerikaanse gasimporteur George Kaiser. Dergelijke schepen hebben het voordeel dat ze LNG (liquified natural gas) aan boord kunnen hervergassen en het aangevoerde vloeibaar aardgas niet meer aan wal moet worden vergast in superdure terminals met grote opslagtanks. Die zijn ook een makkelijk doelwit voor terroristen.

LNG zit wereldwijd in de lift, maar de Amerikaanse bevolking bijvoorbeeld verzet zich hevig tegen de bouw van conventionele LNG-terminals. Exmar zegt met zijn technologie een alternatief te bieden omdat het op het schip hervergaste LNG, via een offshore boei of een kleine distributieterminal aan wal, rechtstreeks in het lokale gasnet wordt geïnjecteerd.

In de VS en het VK heeft Exmar de eerste gasleveringen met dergelijke hervergassingsschepen met succes afgerond. Exmar gaat nu vergunningen aanvragen voor een lospunt tussen de Thornton-bank en de kust van Zeebrugge en voor een losterminal ten noorden van de Antwerpse Zandvlietsluis, vlak onder de Nederlandse grens. 'We dienen de vergunning nog dit jaar in', zegt Peter Raes, chief operations van Exmar. 'Eind 2008 hopen we operationeel te zijn. De reacties in België zijn positief, zowel in maritieme als in nautische kringen. Zijn we een concurrent voor Distrigas? Laten we zeggen dat we opportunistisch willen inspelen op tijdelijke tekorten.' Raes schat de investering van een lospunt op 60 miljoen euro, een terminal op de Schelde zou iets meer kosten. Daarbij komen nog de kosten voor de pijplijn naar het Fluxys-gasnetwerk.

Raes zegt minstens vier jaar voorsprong te hebben op de concurrentie. 'Suez, moeder van Distrigas, bekijkt onze technologie samen met de rederij Leif Hoegh maar heeft nog geen schepen besteld. En alle werven zitten vol.' MDR

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud