Blunder van Visa treft 5.000 klanten

Door een administratieve fout heeft de Bank Card Company (BCC) aan meer dan 5.000 Visaklanten uit Oost-Vlaanderen de kaartgegevens van andere klanten bezorgd. Dat schrijven Het Nieuwsblad en Het Volk zaterdag en meldt ook Het Nieuws van VTM zaterdagmiddag.

(belga) De zowat 5.000 klanten kregen niet alleen hun eigen rekening en factuur maar ook het schutblad voor de factuur van een andere klant. Daardoor kregen zij het privéadres en kredietkaartnummer van een andere klant.

Woordvoerder Jean-Michel Dasnoy van BCC-Visa (nu Atos-Worldline) geeft de fout toe. Volgens hem werden op de facturen verkeerde behandelingscodes gedrukt zodat de verzendingsmachine bepaalde brieven in verkeerde omslagen stopte. De fout gebeurde bij 5.214 klanten met een postcode die begint met een 9. Alleen Visaklanten uit Oost-Vlaanderen werden dus getroffen.

De geadresseerden maken zich uiteraard ongerust, maar volgens woordvoerder Dasnoy zijn er niet meteen veiligheidsproblemen. "Niemand kreeg de bestedingsfactuur van iemand anders. De klant die een verkeerde factuur kreeg, kon dus niet zien wat de andere persoon had uitgegeven. Ook de controlecode en de vervaldatum van de kaart kregen ze niet te zien. En uiteraard evenmin de geheime code."

Dasnoy wijst er ook op dat het om een relatief beperkt aantal vergissingen gaat. "Maandelijks versturen wij drie miljoen uitgavenstaten", aldus de woordvoerder.

foto Lieven Van Assche

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud