Citibank: 'Aantijgingen gebaseerd op foutieve informatie'

Citibank Belgium, die volgens de spa. de wet op het consumentenkrediet overtreedt en waartegen een dossier werd overgemaakt aan de economische inspectie, zegt zondag in een mededeling dat de aantijgingen "gebaseerd zijn op onvolledige en foutieve informatie". "Citibank is een verantwoorde kredietverlener", luidt het.

(belga) De bank betreurt dat de sp.a nooit een uitnodiging tot gesprek heeft aanvaard. "Ze gaf er de voorkeur aan publiek te reageren via de media".

Citibank is daarentegen wel verheugd dat het dossier is overgemaakt aan de bevoegde autoriteiten. "We hebben er vertrouwen in en wachten op inzage in deze dossiers".

Citibank wijst er nog eens op dat ze meer dan een half miljoen klanten telt, goed voor een leiderspositie op de kredietmarkt. "De goede kwaliteit van onze portfolio is gekend, terwijl de verhouding van klanten die in gebreke blijven vergelijkbaar is met de markt", staat in de mededeling. Volgens Citibank worden alle wetten strikt gerespecteerd en staat de klant op de eerste plaats.

Eerder op zondag beschuldigde sp.a-voorzitter Johan Vande Lanotte Citibank ervan de wet op het consumentenkrediet te overtreden. De partij kreeg via een eigen meldpunt 267 klachten binnen. Het meldpunt wordt afgesloten en de klachten overgemaakt aan de economische inspectie. Volgens de sp.a richt Citibank zich specifiek tot de meest kwetsbare groepen, worden daarbij agressieve technieken gebruikt en soms de wet op de privacy overtreden, leningen aangesmeerd die andere banken niet geven en de betrokkenen zonder onderzoek ook nog eens een kredietkaart gegeven.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect