Citibank nieuwe sponsor Rode Duivels

Citibank wordt een van de hoofdsponsors van de Rode Duivels. De bank zit in de laatste lijn van de onderhandelingen met de Belgische voetbalbond. Citibank vervangt Dexia, dat in november vorig jaar na meer dan een kwarteeuw afhaakte, in de rij van belangrijkste partners.

Citibank vervoegt onder meer Nike als hoofdsponsor van de nationale ploeg

(tijd) - Het binnenhalen van Citibank als hoofdsponsor is voor de Belgische voetbalbond (KBVB) een welgekomen verademing in de spiraal van negatieve gebeurtenissen het voorbije jaar.

De KBVB zag de ene na de andere belangrijke sponsor wegvallen. Van de tien zogenaamd 'bevoorrechte partners' van enkele jaren geleden stapten de uitvaartzekeraar Dela, de bandenfabrikant Continental, de wagenbouwer Peugeot en de financiëledienstengroep Dexia op. Vooral dat laatste was een pijnlijke scheiding, na een samenwerking die 28 jaar had geduurd. De blijvers, waarmee de contracten nog lopen of onlangs werden verlengd, zijn Belgacom, Club RTL, Coca Cola, Jupiler en Nike.

De Rode Duivels zouden als commerciële gangmaker van de bond moeten fungeren, maar bereiken door het uitblijven van goede resultaten eerder het omgekeerde effect. Het trieste dieptepunt was het bericht eerder deze week dat geen enkele Vlaamse tv-zender nog interesse heeft om een bod uit te brengen op de resterende wedstrijden van België in de voorronde van het EK 2008, waarvoor de Duivels zich eigenlijk alleen nog theoretisch kunnen plaatsen.

De commerciële succesjes van de voetbalbond bleven de jongste maanden evenzeer beperkt. Vastgoedmakelaar Era werd sponsor van de scheidsrechters. De KBVB sloot ter vervanging van Peugeot ook een contract met het Zuid- Koreaanse Kia, al is die deal van een meer bescheiden orde. Peugeot was een van de 'main sponsors'. Kia zet zijn eerste stappen als KBVB-partner op het onderliggende niveau, dat van de 'commerciële partner', ook al heeft het merk de ambitie door te groeien naar het topniveau.

Citibank knoopte meteen na het opstappen van Dexia al gesprekken aan met de voetbalbond, voor de sponsoring van zowel de Rode Duivels als van het Belgische voetbal in het algemeen. Er waren nog andere kapers op de kust, ook andere banken, maar die gaven het een voor een op. Volgens onze bronnen moeten er nog enkele details worden afgesproken en zou de aankondiging van het sponsorcontract 'eerstdaags' volgen.

'De gesprekken zijn gaande', bevestigt Citibank-woordvoerder Lars Seynaeve. 'Als het tot een overeenkomst komt, zou het mooi zijn als we voor de EK-kwalificatiematch tegen Portugal een aankondiging kunnen doen en onze nationale ploeg weer de ondersteuning kunnen geven die ze verdient.' Die wedstrijd heeft plaats op 2 juni.

Pas dan zal duidelijkheid komen over het bedrag en de duur van de overeenkomst. Er mag worden verondersteld dat het bedrag voor een 'main sponsor' boven 250.000 euro ligt.

Het imago van Citibank kreeg de voorbije weken een flinke deuk. De sp.a stelde het kredietbeleid van Citbank aan de kaak. De bank zou consumentenkredieten aansmeren aan werklozen en kansarmen. Citibank ontkent en zegt nu dat het sponsoren van het nationaal elftal daar niets mee te maken heeft. De onderhandelingen met de voetbalbond vingen al eerder aan.

SaS/DVV

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect

Gesponsorde berichten

n