Advertentie

Citibank ontkent aantijgingen over misbruik Kredietcentrale

Citibank België heeft alle aantijgingen die de voorbije weken gelanceerd werden tegen de bank, en vooral tegen haar consumentenkrediet, ontkend. 'Citibank is een serieuze, integere bank met zin voor verantwoordelijkheid en een goede dienstverlening naar de klanten', zo luidde het dinsdag tijdens een persconferentie. De bank heeft het zelfs over een georganiseerde campagne.

(belga) Citibank, Belgisch marktleider inzake consumentenkrediet met 18 procent van de markt, ontkent met klem dat ze de Kredietcentrale van de Nationale Bank misbruikt voor commerciële doeleinden. De Kredietcentrale moet door de kredietverstrekker geraadpleegd worden alvorens een krediet toe te staan aan een consument. 'We gebruiken dit instrument ook alleen maar daarvoor, om te zien of de klant zijn krediet kan terugbetalen', aldus Guy Schellinck, de directeur kredietproducten van Citibank België. De bank geeft toe dat ze proactief tewerk gaat en zelf op zoek gaat naar klanten. 'Dat is nodig omdat we willen groeien', aldus Schellinck. 'Onze doelgroep zijn mensen die krediet nodig hebben én het kunnen terugbetalen.' Citibank weerlegt daarmee dat ze zich specifiek richt naar kwetsbare consumenten zoals werklozen. 'We zoeken niet doelbewust werklozen, maar we sluiten hen niet uit', legt Schellinck uit. 'Als ze de capaciteit hebben om hun krediet terug te betalen, dan worden ze aanvaard.'

Volgens Citibank is het niet mogelijk om via direct marketing specifiek werklozen aan te spreken. 'Bovendien is het niet opportuun. Elk dossier van betalingsachterstand kost de bank geld.' Werklozen maken volgens de bank ongeveer 5 procent uit van de totale waarde van de kredieten en 8 procent in aantal. De bank wijst erop dat elke huur van lijsten voor direct marketing gebeurt met respect voor de privacywetgeving. Het proces om te bepalen of iemand in staat zal zijn terug te betalen, is volledig geautomatiseerd en loopt via drie verschillende budgetanalyses. 'Maar 60 procent van de kredietaanvragen wordt aanvaard', benadrukt gedelegeerd bestuurder José de Penaranda. '95 procent van de kredietnemers is niet in wanbetaling', voegt Schellinck toe.

De bank zegt dat er voor de hele sector ruim 240.000 meldingen zijn gedaan van een betalingsachterstand van ten minste drie maanden, waarvan een kleine 40.000 door Citibank. 'Dat is 16 procent, in lijn met ons marktaandeel,' luidt het. Ook andere aangehaalde cijfers beantwoorden volgens de bank aan het marktaandeel. Over de klachten die de inspectiedienst van de federale overheidsdienst (FOD) Economie de voorbije jaren ontving, zegt Citibank dat de situatie niet zo erg is als misschien lijkt. 'Er zijn gemiddeld 55 klachten over Citibank per jaar, voor 165.000 verkochte kredietproducten.' De twee processen-verbaal van waarschuwing en de twee pro justitia's stelden volgens de bank niet veel voor. 'Zo was er een pro justitia omdat de tarieven in een kantoor niet beschikbaar waren in het Duits,' aldus de Penaranda.

Citibank denkt ook dat het onderzoek van de FOD dat eind 2004 gestart werd uiteindelijk niet veel gevolgen zal hebben. 'We hebben er al meer dan een jaar niets meer over gehoord.' Citibank wijst er nog op dat 85 procent van haar klanten tevreden is over de dienstverlening, 'wat meer is dan de 82 procent van de sector'. Ze benadrukt tot slot 'dat je niet via dubieuze praktijken naar meer dan 500.000 klanten kan groeien'.

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud