Deutsche Bank voert offensief naar de grootbankklanten

Deutsche Bank, een belangrijke nichespeler in de bankmarkt in ons land, voert het offensief naar de klanten van grootbanken op. De bank komt met een nieuw internetplatform dat een volledige waaier aan bankproducten aanbiedt tegen een concurrentiële prijs. Dat werd donderdag op een persconferentie voorgesteld.

(belga) "We bieden hiermee het beste van twee werelden: enerzijds een performant systeem van online beleggen en sparen, anderzijds toegevoegde waarde via ons netwerk van bankkantoren en persoonlijk advies", zo vatte ceo Yves Delacollette het nieuwe offensief samen. De bank wil zowel scoren op het vlak van gebruiksgemak als inzake pricing.

Volgens Delacollette is het businessmodel van de klassieke grootbanken - met honderden bankkantoren en een basisinternetdienst - volledig voorbijgestreefd. "De klant heeft het gevoel dat de banken winst maken ten koste van hem. Hij voelt zich veroordeeld tot de hoge tarieven en een lage remuneratie. In ruil voor goede voorwaarden meent hij ook een deel van zijn vrijheid (bijvoorbeeld een schuldsaldoverzekering in ruil voor gunstige rentevoet, nvdr) te moeten inboeten."

Deutsche Bank wil naar eigen zeggen een alternatief bieden. Ze vergelijkt zich met Ryanair in de luchtvaartsector, waar de laagst mogelijke prijs wordt geboden voor basisdiensten en de klant meer kan betalen voor service op maat. Concreet biedt Deutsche Bank op zijn internetplatform een rente van 3 procent bruto op de zichtrekening, een spaarrekening met een rente die bijna een derde hoger is dan de klassieke grootbanken, gratis debet- en kredietkaart en de mogelijkheid om online aandelen, obligaties of fondsen aan te kopen aan 8 euro per transactie onder de 5.000 euro. "Deze dienst is volledig gratis. Iedereen kan zich online aanmelden, binnen een week is men geactiveerd", verklaarde Steve De Meester, hoofd distributie.

Het is niet de eerste keer dat Deutsche Bank innovatief de markt bespeelt. In 1990 lanceerde de bank zich in België met een hoge intrest op de spaarrekening. Twee jaar later werd daar een open architectuur voor beleggingsfondsen aan toegevoegd: Deutsche Bank verkoopt ook fondsen van concurrenten. Sinds 2003 biedt de bank vermogensadvies bij fortuinen vanaf 50.000 euro.

Hoeveel klanten of gelden men met het nieuwe platform van de klassieke grootbanken wil afsnoepen, kon de topman niet kwijt. De bedoeling is wel om de omvang van Deutsche Bank in België binnen vier à vijf jaar te verdubbelen. De bank wordt nu nog vaak als "tweede bank" beschouwd en ook dat wil men graag anders zien.

Voor andere bankproducten, zoals woonkredieten, chuldsaldo- of brandverzekeringen, werkt Deutsche Bank in ons land samen met derden, onder meer Argenta

Foto Bloomberg

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect