Geen paniek bij bankklanten

De klanten van de grootbanken in ons land stellen meer vragen naar aanleiding van de crisis in de financiële sector, maar van paniek is geen sprake. Dat blijkt uit een rondvraag bij Dexia, Fortis, ING en KBC.

(belga/tijd) - "We krijgen meer vragen dan gewoonlijk", aldus Hilde Junius van Fortis. "Maar er is geen paniek". De vragen gaan volgens haar vooral over de geruchten in de markt die door Fortis worden ontkend en ook over de beleggingen van de klanten. Dinsdag verloor het aandeel van Fortis op een bepaald moment 20 procent. Dinsdagavond kwam de bank met een officiële mededeling waarin ze de geruchten over een imminente kapitaalverhoging categoriek ontkende.

Het aandeel van Dexia verloor dinsdag tot 13 procent, om uiteindelijk 8,4 procent lager te sluiten. Woensdag ging er nog eens 5 procent af. Ook hier is er geen sprake van paniek bij de klanten. "Ik denk dat de verklaringen van de CBFA (de waakhond voor de financiële markten, nvdr) de mensen hebben gerustgesteld", aldus woordvoerster Ulrike Pommée. Na de aanvraag tot gerechtelijk akkoord door de Amerikaanse investeringsbank Lehman Brothers, verzekerde de CBFA dat de Belgische banken slechts in beperkte mate zijn blootgesteld aan obligaties vanwege de Amerikaanse zakenbank.

Bij ING krijgt men naar eigen zeggen 20 tot 30 procent meer telefoontjes van ongeruste klanten. "Maar van paniek is geen sprake", aldus persattachée Chantal Gelders. De meeste vragen gaan over de beleggingen van de klanten. Enkelingen informeren ook naar de risico's van een eventueel faillissement, aldus Gelders.

KBC merkt op dat de klanten kalm blijven. "Dat is ook de boodschap die onze bankbedienden geven aan klanten met vragen", aldus een woordvoerster. Of er nu meer of minder vragen binnenlopen, kon ze niet zeggen.

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud