GIMV boekt 117,5 miljoen euro winst

Koen Dejonckheere, CEO van GIMV ©Photo News

De investeringsmaatschappij GIMV heeft over het gebroken boekjaar 2009-2010 een nettowinst geboekt van 117,5 miljoen euro. De aandeelhouders krijgen een brutodividend uitgekeerd van 2,40 euro.

(tijd) - De resultaten zijn een wereld van verschil met die van vorig jaar. Toen was de investeringsmaatschappij zwaar getroffen door de financiële crisis en minwaarden op de portefeuille.

De voorbije twaalf maanden ging het een stuk beter. GIMV realiseerde voor 30,8 miljoen euro meerwaarden op zijn portefeuille. Die werden gerealiseerd bij de verkoop van (een deel van) de investeringen in Clear2Pay, Coware, Fovea, LivePerson, Metris en Telenet. Daarnaast waren er voor 71,7 miljoen euro niet-gerealiseerde meerwaarden.

De markt kijkt echter vooral naar de netto actief waarde van de investeringsmaatschappij. Die kwam eind maart uit op 43,73 euro per aandeel. Dat is licht beter dan verwacht. De gemiddelde analistenverwachting lag op 42,73 euro.

Het rendement op het eigen vermogen lag op 12,4 procent. Dat is in lijn met de langetermijndoelstelling van GIMV.

Participaties

'De positieve trend gedurende de eerste zes maanden van het boekjaar heeft zich doorgezet in de tweede jaarhelft. Door de investering in een aantal beloftevolle nieuwe participaties, kon een mooie groei van de investeringsportefeuille worden opgetekend', zegt gedelegeerd bestuurder Koen Dejonckheere.

GIMV investeerde vorig jaar 145 miljoen euro. Dat is minder dan de 189 miljoen in 2008-2009. Tot de belangrijkste Belgische investeringen behoorden particpaties in mediabedrijf Alfacam, VCST (autosector) en XDC (digitale cinema). De investeringsmaatschappij verkocht ook voor 120,5 miljoen euro aan participaties.

Door de investeringen is de nettokaspositie van GIMV gedaald tot 302 miljoen euro. Vorig jaar was dat nog 383 miljoen.

Aandeelhouders krijgen een brutodividend van 2,40 euro per aandeel uitgekeerd. Netto wordt dat 1,80 euro.

DS

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud