Grootbanken boeken recordwinsten in 2006

De Belgische grootbanken hebben vorig jaar samen 11,5 miljard euro winst geboekt., berekende De Tijd. In 2005 was dat 9 miljard euro. Opvallend is dat Fortis, KBC en Dexia een groot deel van hun winst uit het buitenland halen. Voor KBC is Centraal-Europa zelfs goed voor een derde van de winst.

(tijd) De economie deed het goed, de financiële markten ook en dus konden de grootbanken het voorbije jaar een hoog groeitempo aanhouden. Vier jaar geleden zetten ze een gezamenlijke nettowinst van 3,1 miljard euro neer, vorig jaar was dat 11,5 miljard euro. Nu de nationale bankfusies volledig zijn verteerd, lijken de bank-verzekeraars niet meer te stoppen.

Fortis, KBC, Dexia en ING België klokten het voorbije jaar allemaal af met een tweecijferige winstgroei. KBC slaagde er zelfs in een winststijging van 52 procent te halen, wat de analisten ertoe aanzette de bank-verzekeraar tot favoriete aandeel in de financiële sector te bombarderen.

De grootbanken zijn trouwens nog niet uitgeteld. Hun voorspellingen voor de komende jaren zijn op zijn minst ambitieus te noemen. Fortis mikt op een winstgroei van 15 procent per jaar, in plaats van 10 procent. KBC-topman André Bergen doet liever geen voorspellingen, omdat die steevast de aandelenkoers van KBC drukken. Maar de cijfers voor het eerste kwartaal van 2007 die hij naar voren schoof, waren veelbelovend.

De grote Belgische bank-verzekeraars trekken resoluut de buitenlandse kaart. KBC beschouwt Centraal-Europa als zijn tweede thuismarkt, goed voor een derde van de winst. De bankgroep wil er haar positie nog versterken en hoopt nog banken of verzekeraars te kunnen overnemen. Fortis en Dexia zien hun toekomst onder meer in Turkije. Fortis kocht in 2005 een bank in Turkije, Dexia in 2006.

De Benelux vertegenwoordigt vandaag nog bijna 80 procent van de winst van Fortis, maar de bank-verzekeraar wil tegen 2009 30 procent uit het buitenland halen. Overnames zijn daarvoor noodzakelijk en Azië is een geliefd doelwit.

foto www

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud