KBC vergoedt gedupeerde CDO-klanten

©Lieven Van Assche

KBC Bank en Deminor hebben een minnelijke regeling getroffen rond de waarderingsverliezen die klanten van Deminor hebben geleden op door KBC verkochte CDO’s (herverpakte kredieten). Dat melden beide partijen in een gezamenlijk persbericht. De regeling houdt in dat de kopers van de CDO’s een compensatie krijgen.

(tijd) – De dading slaat op een 40-tal privatebankingklanten en bedrijven die CDO’s kochten van KBC maar als gevolg van de crisis geconfronteerd werden met afwaarderingen van de financiële producten. De CDO-kopers klopten aan bij Deminor dat na een onderzoek tot de conclusie kwam dat er van de kant van KBC tekortkomingen waren.

Deminor stapte daarop naar KBC en na maandenlange onderhandelingen is er nu een minnelijk akkoord uit de bus gekomen dat de klanten van Deminor unaniem hebben aanvaard. De regeling houdt een compensatie in. Volgens het persbericht verschilt die van dossier tot dossier, ‘afhankelijk van de bijzondere elementen van ieder dossier’. Details worden niet gegeven.

Viviane Huybrecht, de woordvoerster van KBC, zegt dat de compensatie voor de Deminor-klanten een onderdeel is van de in totaal 200 miljoen euro (na belastingen) provisie die de groep aanlegde voor het CDO-dossier. 'Het feit dat alle Deminor-klanten de regeling aanvaard hebben, bewijst dat we correcte en billijke voorstellen gedaan hebben', zegt Huybrecht. KBC verkocht de voorbije jaren alles bij elkaar voor 1,9 miljard euro CDO's aan klanten (institutionele partijen, bedrijven en particuliere klanten van de divisie private banking). 

De dading betekent een definitief einde voor het dossier dat Deminor in februari 2009 aansneed. ‘Beide partijen onthouden zich van verdere commentaar over de inhoud van de getroffen regelingen. Ook zal Deminor in de toekomst geen nieuwe dossiers met betrekking tot CDO-beleggingsproducten verkocht door KBC meer behartigen’, heet het in het persbericht.

BB

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud