'Aswolk kost luchtvaart 1,7 miljard dollar'

De International Air Transport Association (IATA), de sectorfederatie die de luchtvaartmaatschappijen groepeert, raamt de verliezen door de vulkaanuitbarsting in IJsland voor de sector op 1,7 miljard dollar. 'Deze crisis richt een ravage aan voor de maatschappijen', zegt IATA-topman Giovanni Bisignani. Hij roept op om de impact te verzachten.

(tijd) - 'Op het ergste moment lag 29 procent van de wereldwijde luchtvaart lam', zegt Bisignani nog. 'Dat had gevolgen voor 1,2 miljoen passagiers per dag. De grootte van deze crisis verblindt die van de nasleep van 11 september, toen het luchtruim boven de VS drie dagen dicht bleef.'

IATA geeft toe dat er bepaalde kosten kunnen bespaard worden. Zo kunnen de maatschappijen 110 miljoen dollar per dag aan brandstofkosten uitsparen. Maar de extra kosten die de bedrijven moeten maken voor gestrande passagiers wegen veel zwaarder door. 'Voor een industrie die voor deze crisis al verwacht werd 2,8 miljard dollar verlies te maken, richt deze crisis een ware ravage aan.'

'We moeten manieren zoeken om de impact te verzachten', zegt Bisignani. Hij stelt onder meer voor om de restricties op nachtvluchten te verlichten, zodat gestrande passagiers gemakkelijker thuis kunnen geraken.

Maar de topman vraagt ook een herziening van de plichten van de maatschappijen. 'Deze crisis was een 'handeling van god'', zegt Bisignani. 'Ze viel helemaal buiten de controle van de maatschappijen. Verzekeraars zien het in ieder geval zo. Maar de regels rond passagiersrechten in Europa houden daar geen rekening mee. De regels houden geen rekening met uitzonderlijke situaties, waardoor de maatschappijen gehouden zijn tot het vergoeden van maaltijden, hotels en telefoonkosten. De Europese Commissie moet dringend een manier vinden om deze oneerlijke last te verlichten.'

Tot slot hekelt Bisignani nogmaals de aanpak van de crisis door Europa. 'Het luchtruim werd gesloten op basis van theorethische modellen, niet op basis van feiten. Testvluchten toonden aan dat de modellen fout waren.' De topman roept nog op tot een eengemaakt Europees luchtruim, om de verschillende aanpak door verschillende landen te voorkomen in de toekomst. 'Nu is de situatie gewoon gênant.'

Ben Serrure

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud