Audi Brussels: compromis bereikt over 20 pct besparing

Vakbonden en directie bij Audi Brussels hebben woensdagnacht na een marathononderhandeling een compromis gevonden om 20 procent kosten in de autofabriek te besparen. Dat bevestigen verschillende vakbondsbronnen. De bonden zijn er door het opofferen van vrije dagen, de derde pijler van het pensioenfonds en het snoeien in de onkosten, in geslaagd om niet te raken aan het nettoloon van de arbeiders.

(belga) De voorstellen zijn donderdagmiddag in een definitieve tekst gegoten. Volgende maandag en dinsdag wordt het personeel door de directie ingelicht over het compromis. Woensdag volgt een referendum, twee dagen voor de autofabriek de deuren sluit voor de jaarlijkse vakantie. Audi Duitsland wenste voor die datum een akkoord over de kostenbesparing.

Twintig procent kosten besparen was een moeilijke oefening, zo verklaarde Hedwin De Clercq van de socialistische vakbond. De besparing was nodig om van VW Vorst een Audifabriek te kunnen maken.

Een deel van de besparing kon worden gerealiseerd door het afschaffen van de nacht- en weekendploegen (-8 pct) en door het opvoeren van de arbeidsduur, van een 35-urenweek naar een 38-urenweek (-7 pct). Er is hieromtrent een duidelijk tijdspad afgesproken, aldus Stefaan van Bockstaele van de liberale bond. "Dit jaar blijven we in het oude systeem, vanaf 1 januari 2008 gaan we naar 36 uur, vanaf 1 juli naar 37 uur en vanaf 1 januari 2009 naar 38 uur." De arbeidsduur per week wijzigt niet, maar de arbeiders krijgen wel minder arbeidsduurverminderingsdagen, van de dertig nu naar twaalf dagen in 2009.

Ook het aantal anciënniteitsdagen wordt verminderd van één dag verlof per vier jaar loopbaan, naar één dag per vijf jaar, weliswaar zonder plafond. De nieuwe regeling gaat in vanaf 1 januari 2008.

Het variabel loon bij Audi blijft behouden, maar zal wel op een andere manier worden gefinancierd, legt de liberale vakbondsman uit. Zo is het geld onder meer gevonden in de indexverhoging van de ploegenpremie (vanaf 1 juli 2007) en in het opdoeken van het pensioenfonds "derde pijler". Van Bockstaele had dat pensioenfonds graag behouden gezien, maar door het geld vrij te maken kan het nettoloon gegarandeerd blijven.

Ook de twintig minuten pauze waar de arbeiders bij Audi recht op hebben, blijft behouden. Deze kost wordt gefinancierd door de voorziene loonsverhoging (in de sectorale cao) in 2008 en 2009 niet toe te kennen. In maart 2009 volgt een evaluatie.

Ook op andere kleine zaken is bespaard, bijvoorbeeld op de vervoersonkosten.

Van Bockstaele hoopt dat het personeel het compromis zal aanvaarden. "We hebben weinig keuze." Volgens hem is de situatie in de autofabriek "betrekkelijk rustig".

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud