Autocrisis weegt nog steeds op Recticel

Recticel-topman Luc Vansteenkiste

De omzet van Recticel, de leverancier van schuimrubber, daalde in de eerste zes maanden van 2009 met 23 procent tot 633 miljoen euro. De ebitda daalde met 26 procent tot 47 miljoen euro. De groep lijdt nog steeds onder de crisis in de autosector.De resultaten zijn wel beter dan de analisten hadden verwacht.

(tijd) - Op vergelijkbare basis daalde de omzet over het eerste halfjaar met 20 procent. Positief is wel dat die omzetdaling afneemt. In het eerste kwartaal was er nog een terugval met 22 procent. In het tweede kwartaal was dat maar 19 procent meer.

De sector automobiel heeft het meest te lijden onder de economische crisis. Daar is er een daling van 38 procent. Ook soepelschuim noteert een terugval met 23 procent.

Voor de sector automobiel meldt Recticel dat er maandelijks een broze verbetering van de marktvraag wordt opgetekend, vooral in het segment van de kleine en middelgrote wagens. Het hogere marktsegment lijdt evenwel nog bijzonder zwaar onder crisis.

De ebitda (bedrijfskasstroom) viel terug van 63 miljoen tot 47 miljoen euro. De vele ingrepen op het vlak van de kostenstructuur hebben er toe geleid dat sinds het laatste kwartaal van 2008 de rendabiliteit van alle niet-recurrente activiteiten zijn verbeterd.

De groep realiseerde een nettowinst van 8,4 miljoen euro. Een jaar eerder was dat nog 17,8 miljoen euro.In de tweede helft van 2008 was er een verlies van 6,3 miljoen euro.

De nettoresultaten zijn wel beter dan de consensus. De analisten gingen uit van een omzet van 641 miljoen euro. Dat is 9 miljoen euro meer dan wat Recticel uiteindelijk haalde. De ebitda lag wel met 47 miljoen euro ruim 60 procent boven de consensus. De ebit van 2,8 miljoen euro die ze verwachten werd 21,1 miljoen euro.

Schuld

Recticel had eind 30 juni 2009 een netto financiële schuld van 262 miljoen euro. Dit komt neer op een schuldgraad van 123 procent. Eind 2008 was dat nog 115 procent. Deze toename is evenwel uitsluitend te wijten aan de wijziging van consolidatiemethode van Proseat.

De verkoop van de participatie van 50 procent in het Franse Cofel (slaapcomfort) aan de Spaanse groep Pikolon, aangekondigd op 14 juli, moet zorgen voor een meerwaarde en een schuldafbouw van 41 miljoen euro in de loop van het huidige kwartaal.

Patrick Luysterman

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud