Belgische automobielsector al meer dan 10.000 banen kwijt

Sinds 1990 is de Belgische automobielsector bijna de helft van zijn personeel verloren. Volgens berekeningen van het VRT-tvjournaal zou het gaan om meer dan 10.000 banen.

(belga) In februari 1997 had de eerste grote sociale catastrofe plaats bij Renault, toen de beslissing werd genomen om Renault Vilvoorde definitief te sluiten. De sluiting, die het verlies van 3.100 banen betekende, kwam er door de dalende rentabiliteit van de groep en door de noodzaak om de productie te herverdelen over de overblijvende sites.

Bij Ford België werken volgens de VRT vandaag nog 6.000 mensen, terwijl dat er ooit 11.400 waren. Eind 2003 leidde een algemene herstructurering bij Ford Europa tot het schrappen van 3.000 banen in Genk, waar vandaag nog bijna 200.000 voertuigen per jaar gebouwd worden.

Ondanks een investering van 500 miljoen euro in 2002 kondigde GM vandaag aan dat het zijn nieuwe Astra-model begin 2010 niet langer in Antwerpen zal bouwen, met een verlies van 1.400 banen tot gevolg.

Op het moment van de aankondiging ligt de sociale tragedie van Volkswagen Vorst in november 2006 nog vers in het geheugen. In totaal gingen bij Volkswagen België 4.800 banen verloren, aldus de VRT.

Alleen bij Volvo wordt de negatieve trend niet voortgezet. Daar werden bijkomende banen gecreëerd en werken vandaag 5.000 mensen.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect