Europese autoverkoop 8 procent gedaald in 2008

De autoverkoop in Europa is in 2008 met bijna 8 procent gedaald tegenover 2007. Dat is de grootste daling in vijftien jaar. Vooral tijdens de tweede jaarhelft zakte de autoverkoop diep weg. België hield als een van de weinige landen stand en noteerde een stijging met 2 procent. Dat blijkt uit donderdag gepubliceerde cijfers van de Europese beroepsvereniging van de autosector (ACEA).

(belga) - Er werden in 2008 14.712.158 nieuwe personenwagens ingeschreven in Europa (dat zijn de 27 EU-lidstaten zonder Cyprus en Malta, plus de EFTA-landen IJsland, Noorwegen en Zwitserland). Dat is een daling met 7,8 procent tegenover de nagenoeg 16 miljoen verkochte auto's in 2007, en meteen de grootste daling sinds 1993.

Slechts gedurende twee maanden - februari en april - werden meer personenwagens ingeschreven dan in de overeenstemmende maanden van 2007.

Nadat tijdens het derde kwartaal al een daling van bijna 10 procent was opgetekend, bleek het vierde kwartaal nog rampzaliger met bijna een vijfde minder auto-inschrijvingen dan in dezelfde periode een jaar eerder. In november lag de Europese autoverkoop zelfs meer dan een kwart lager.

Het jaar werd afgesloten met een daling met 17,8 procent in december. In de slotmaand van 2008 werden 924.646 nieuwe personenwagens ingeschreven. Ierland en Spanje zagen hun verkoop in december kelderen met respectievelijk 61,9 en 49,9 procent tegenover december 2007.

België

In West-Europa was België een van de weinige landen die een stijging van de autoverkoop konden bewerkstelligen in 2008. Het aantal auto-inschrijvingen in België steeg het afgelopen jaar met 2,1 procent tot 535.947. Enkel de beduidend kleinere automarkten Finland (+11,2 procent) en Portugal (+5,7 procent) deden beter. Ook Luxemburg (+2 procent) en Zwitserland (+1 pct) zagen het aantal auto-inschrijvingen toenemen.

'Terwijl de groei in Finland en Portugal ondersteund werd door fiscale maatregelen, lijkt het erop dat de Belgische en Zwitserse verkoopniveaus beter weerstand hebben geboden aan de financiële en economische crisis die door heel Europa waaide', stelt ACEA.

In de grootste automarkten van Europa zag het plaatje er helemaal anders uit. Spanje (-28,1%) beleefde de grootste daling in de geschiedenis van zijn automarkt en ook Italië (-13,4%) en het Verenigd Koninkrijk (-11,3%) kenden een tweecijferige achteruitgang. Duitsland (-1,8%) en Frankrijk (-0,7%) konden de inkrimping beperken.

De nieuwe EU-lidstaten (-0,7%) zetten het afgelopen jaar gemiddeld een betere prestatie neer dan de vijftien 'oude' lidstaten (-8,5%).

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud